HR-professionals die meteen ontslagen zouden moeten worden

3

Welke HR-professional zou onmiddellijk de laan uitgestuurd moeten worden?

We maken ons allemaal wel eens kwaad over een specifieke afdeling. In dit geval maakt auteur Frank Roche zich kwaad over IT-professionals die stiekem het e-mailverkeer van medewerkers bekijken en daarover roddelen. Die IT-professionals zouden onmiddellijk ontslagen moeten worden. Het geeft hem echter ook inspiratie voor het op een rijtje zetten van redenen voor het ontslaan van HR-professionals.

Ontsla HR-professionals die …

  • … roddelen over medewerkers
  • … met de IT-afdeling samenwerken om de mail van medewerkers te lezen
  • … het ok vinden dat IT-professionals de mail van medewerkers lezen
  • … het managers toestaan mannen en vrouwen ongelijk te belonen
  • … welke vorm van discriminatie dan ook toestaan
  • … niet de waarheid spreken tegen leidinggevenden
  • … denken dat training een substituut is voor echt management
  • … ”foute” managers hun gang laten gaan
  • … leidinggevenden niet tegenspreken als ze op HR-gebied een foute beslissing nemen
  • … mee willen praten over strategische zaken, alleen om er zelf beter van te worden

Organisaties, maar vooral medewerkers, hebben recht op betrouwbare HR-professionals die weten waarover ze praten, recht door zee zijn en de belangen van medewerkers behartigen. 

Bron: HR people who should be fired
 
Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Jeannine Henriet op

    Frank Roche heeft gelijk. Een HR manager die alleen voor zijn/haarzelf bezig is kan een bedrijf behoorlijk verzieken. Is bij ons ook gebeurt. Zelfs het indienen van een ‘motie van wantrouw’ brief getekend door alle medewerkers werd genegeerd omdat een Senior manager haar mocht. Zij had geen HR opleiding….wat al een grove fout was van het bedrijf…..en maakt min of meer haar eigen regels binnen het bedrijf …..zorgde ervoor dat goede medewerkers (die haar door had en vervolgens niet gemanipuleerd door haar kon worden) ontslagen werd. Een nachtmerrie om mee te werken.
    Toch is het eindelijk het bedrijf die verantwoordelijk is voor het toestaan van dergelijke situaties, niet de HR manager. Het is alleen jammer dat de medewerkers hieronder moeten lijden.

  2. Dit artikel kun je van toepassing verklaren op iedere medewerker binnen welke afdeling en welk bedrijf dan ook. Het issue waar het om gaat is integriteit. En die eigenschap mag van iedereen worden verwacht.

  3. Wat een simplistisch artikel!
    Het streven van elke organisatie is professionals te hebben op iedere plek in de organisatie. Het onderscheid tussen medewerkers en organisatie in deze is een zienswijze uit de tijd van Troelstra en een zoals de vakorganisaties deze graag nog steeds zien. Polariseren heet dat. Medewerkers en organisatie zijn een geheel, niet wij / zij.
    Hieruit volgt dat HR er niet is om de belangen van medewerkers te behartigen (ook al zo’n achterhaald en hardnekkig beeld), HR is er om de belangen van de organisatie als geheel te behartigen. Alleen zo wordt het optimale resultaat op de lange termijn gerealiseerd, dat is professioneel.