HR offboarding strategie

2

Het proces van vertrek van een werknemer wordt een steeds belangrijker onderdeel van het talentmanagementproces.

Het HR beleid moet in ieder stadium van de ‘levenscyclus van de medewerker’ in orde zijn. Het aantrekken, behouden en het betrokken houden van medewerkers krijgen veel aandacht. We beschouwen een goed inwerktraject voor nieuwe medewerkers (onboading) als de basis voor productieve en betrokken medewerkers. Door een goed inwerktraject wordt het verloop beperkt. Onboarding is daarmee niet meer ‘nice to have’ maar een ‘must have’.

Volgens HR-professional Kazim Ladimeji maakt offboarding eenzelfde ontwikkeling door.

Wat is offboarding?
Daarmee bedoelen we de administratieve processen rondom het vrijwillige of gedwongen vertrek van medewerkers. Daaronder vallen onder andere het regelen van resterende betalingen, exitinterviews, het overdragen van spullen in bruikleen, het verstrekken van referenties, het checken van het relatiebeding, etc. Het lijkt erop dat het effectief afhandelen van dit proces een positief effect heeft op het aantrekken en behouden van talent.

Voordelen
Volgens Ladimeji heeft een offboarding-proces dat soepel verloopt veel voordelen. Daar moet meer aandacht aan worden besteed, zegt hij.

Lees ook: ‘Pak exitgesprekken meer gestructureerd aan‘ en ‘Bedrijven maken zich zorgen over uitstroom talentvolle medewerkers

Bron: Recruiter.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Jos Zomerdijk op

    Off boarding is feitelijk niet veel meer dan een moderne term voor loopbaan begeleiding. Het hele traject van instroom, doorstroom en uitstroom dient zodanig te zijn ingericht dat het de realisatie van de ondernemings strategie ondersteund. Geen twijfel over mogelijk dit is een absolute must have voor een organisatie die flexibel wil worden of blijven.

  2. Het uitstroomproces moet worden gemanaged als een Beste Werkgever om tal van redenen. Hier is reeds al veel over geschreven en toch blijft de implementatie achterwege. Vreemd omdat uit tal van onderzoeken blijkt dat bijvoorbeeld een exitgesprek voeren bijzonder veel voordelen biedt.

    Lodi Planting
    Host van het onafhankelijke kennisplatform retentiemanagement

Reageer