De HR-functie: van beheer naar klantdenken

0

HR staat aan de vooravond van grote veranderingen. HR-processen worden flexibel en extern gericht. De nadruk verschuift van mensen en functies naar specialistische taken en projecten. Maar HR moet wel nú van haar rots afkomen, zegt futurist Bart Götte.

HR houdt zich te veel bezig met beheer en vergeet zichzelf te ontwikkelen. Dat zegt psycholoog en business futurist Bart Götte in een artikel over de ontwikkeling van de HR-functie in P&Oactueel. Een paar jaar vooruitkijkend ziet hij een ‘niet te stoppen’ opmars van flexibiliteit, van projectmatig werken, afplattende open organisaties en zelfsturende teams. De voordelen van flex zijn zo groot dat het ‘nu veel te starre’ arbeidsmarktbeleid noodgedwongen zal vereenvoudigen. De groei van nieuwe flexwerkers bestaat vooral uit starters op de arbeidsmarkt en hoger opgeleide mensen. In de snel oprukkende taakeconomie moeten HR-processen flexibeler zijn en minder intern gericht.

Sourcen

Duidelijk is volgens hem dat de nadruk voor HR komt te liggen op het professionaliseren van mensen en op het sourcen van externen. Waar het vroeger vooral ging om mensen en functies, gaat het steeds meer om specialistische taken en projecten.’ En daarmee verandert de focus van HR naar de vraag hoe de juiste mensen en specialisaties kunnen worden binnengehaald. Of dat lukt hangt af van de manier waarop HR invulling weet te geven aan de aantrekkelijkheid van de werkomgeving en van het opdrachtgeverschap. Dat betekent ook dat HR actief comfortabele, maar verouderde HR-processen moet vervangen door nieuwe.

Digitale revolutie

Om deze transitie te laten slagen, moet HR een andere transitie omarmen: de digitale revolutie. Deloitte stelt zelfs dat HR de digitalisering van haar diensten als vertrekpunt moet zien voor wezenlijke vernieuwing van de HR-organisatie. De clouddiensten zijn immers volwassen geworden en vrijwel iedereen heeft een smartphone. Die volgens Deloitte ‘zeer krachtige combinatie’ van cloud en mobiele, directe interactie met werknemers, herdefiniëren de HR-processen. Het platform in de cloud kan een vergaande integratie van HR-diensten bieden. Denk aan realtime overzichten, geïntegreerde mobiele apps en een analytics-platform.

Sligro

Voor Nick van Sante, adjunct-directeur personeel en organisatie bij Sligro Food Group, is de gamechanger. Investeer je niet in technologie, dan kun je niet duurzaam actief zijn als HR, stelt hij. Zo gebruikt De HR-afdeling van Sligro Food Group HR-tech om direct en flexibel te communiceren met alle ruim 10.500 medewerkers in de verschillende groothandel- en retailvestigingen. Er is een sociaal platform en een geïntegreerd HCM-systeem in de cloud. Efficiënt en effectief, aldus Van Sante. Ook voor de werving zet de HR-afdeling een reeks digitale selectietools in om de juiste mensen op gesprek te krijgen. Zo kunnen de 30.000 sollicitaties die het bedrijf jaarlijks te verwerken krijgt, met vier recruiters worden afgehandeld.

De stormachtige ontwikkelingen in de HR-tech zijn fascinerend, zegt Van Sante. Vanwege de mogelijkheden en de nieuwe kansen die ermee ontstaan voor HR. ‘Daar kan de nieuwe generatie HR-professionals op inspringen. Het HR-vak segmenteert, steeds meer onderdelen vragen hun eigen expertise. Dat zie je bijvoorbeeld in recruitment, in analytics, in learning en development. Dit biedt volop kansen.’

Lees het hele artikel in het novembernummer van P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.