HR best actief op social media-gebied

0

De Amerikaanse Society for Human Resource Management (SHRM) heeft een onderzoek gedaan naar sociale media op de werkvloer. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in een infographic.

Opvallend is dat, na Marketing, de HR-afdeling het meest gebruik maakt van sociale media. Daarna volgen pas de PR- en salesafdeling. Het gat met marketing (67%) is aanzienlijk, maar bij 44% van de HR-afdelingen wordt sociale media ingezet.

Negen op de 10 HR-professionals is ervan overtuigd dat sociale media meerwaarde bieden en dat in de komende twaalf maanden sociale netwerken als een HR-tool ingezet zullen worden. Niet verrassend is dan de constatering dat 85% van plan is de komende 12 maanden te investeren in sociale media.

Bij ruim 40% van de organisatie wordt de toegang tot sociale media voor medewerkers (nog altijd) geblokkeerd. Het senior management wordt door ruim de helft van de respondenten gezien als het grootste obstakel voor het inzetten van sociale media binnen de organisatie. Van de CEO’s is 20% actief op LinkedIn. Dat kan inderdaad een vingerwijzing zijn dat de adoptie van sociale media onder het senior management achterblijft.

Het grootste voordeel van sociale media is volgens de ondervraagde HR-professionals het verlagen van de kosten van recruitment. Ook het reduceren van interne communicatiekosten, het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers en carrièremanagement worden veelvuldig genoemd.

De infographic is op de site hrvirtualcafe.com te bekijken. Hier kun je de infographic iets vergroten.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.