Hoe om te gaan met tranen op het werk?

0

Huilen is een normale, menselijke reactie. Maar hoe reageer je als een collega huilt?

Anne Kreamer, auteur van een boek over emoties op het werk, geeft in een korte video tips over hoe om te gaan met tranen op het werk.

Voel je je ongemakkelijk als iemand op het werk gaat huilen? Of heb je zelf wel eens gehuild op het werk en zou je willen dat dat niet gebeurd was? Anne Kreamer heeft beide situaties herhaaldelijk meegemaakt en wist steeds niet hoe te reageren. Daarom heeft ze onderzoek gedaan naar het fenomeen huilen.

Eerst moest ze een duidelijke definitie hebben van een emotie. Een emotie is een ingebakken biologisch gereguleerde functie, zoals het samentrekken van een spier of ademhalen. Emoties helpen ons fysieke bedreigingen af te wenden. Als we bedreigd worden komen er cortisonen en adrenaline vrij om ons te helpen reageren. 

In de huidige werkomgeving zijn er minder fysieke bedreigen en juist meer psychische bedreigingen. Echter, onze lichamen reageren nog op dezelfde manier.

Er zijn drie soorten tranen:

  1. Tranen die onze ogen continu vochtig houden.
  2. Reflextranen, die in onze ogen springen als we bijvoorbeeld met een hamer op onze duim slaan of uien snijden.
  3. Psychische tranen die het gevolg zijn van bijvoorbeeld boosheid, verdriet, frustratie of geluk.

Deze psychische tranen communiceren gevoelens en zijn anders van samenstelling dan de eerste twee soorten tranen. Psychische tranen bevatten een hogere concentratie proteïnen en helpen bij het herstellen van de chemische balans van het lichaam. Huilen bevordert de productie van dopamine, een neurotransmitter die ons helpt ons beter te voelen. Je voelt je dus echt – letterlijk – beter na een goede huilbui. 

Volgens Kreamer is het tijd om het advies "laat anderen (op het werk) nooit zien dat je huilt" te heroverwegen. Huilen is een normale, menselijke reactie.

Ze geeft vier tips hoe om te gaan met huilende collega’s:

  1. Bedenk dat tranen een normale biologische reactie zijn.
  2. Erken de tranen. Negeer ze niet. Gebruik de situatie om te analyseren en beoordelen, niet om te oordelen.
  3. Biedt een zakdoek aan. Je geeft de ander de gelegenheid om de gedachten op een rijtje te zetten. En er is geen betere manier om te zeggen dat je aandacht hebt voor je collega.
  4. Herken het probleem dat achter de tranen zit. Tranen geven aan dat er een probleem is dat aangepakt moet worden. Een collega kan bijvoorbeeld overwerkt, ziek of gefrustreerd zijn.

Huilen is dus geen teken van zwakte. Tranen zijn een gelegenheid om onderliggende problemen te identificeren en bespreekbaar te maken en stappen vooruit te zetten.

De video kan bekeken worden op het blog Harvard Business Review.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.