Hoe maak je medewerkers besluitvaardig?

0

Medewerkers moeten snel beslissingen kunnen nemen. Anders lopen ze het risico klanten te verliezen, wordt een proces vertraagd, worden ze als niet effectief gezien of als niet besluitvaardig leider. Snel beslissingen kunnen nemen is dus belangrijk.

Maureen Hoersten geeft 6 tips voor het trainen van medewerkers om snel beslissingen te kunnen nemen:

  1. Vertrouw op je gevoel: Ongeacht of het de juiste of de verkeerde optie is, het is belangrijk dat medewerkers een besluit nemen. Vaak is er weinig tijd om te beslissen, dan kan, na een korte denkpauze, op het gevoel vertrouwd worden. Als medewerkers al wat ervaring hebben en de juiste kennis blijkt dit onderbuikgevoel vaak tot de juiste beslissing te leiden.
  2. Wees niet bang om fouten te maken: Als ze een fout besluit nemen, dan is dat maar zo. In interactie met een klant, leverancier of collega is het vaak beter om snel een foute beslissing te nemen, dan helemaal geen.
  3. Speel met scenario’s: Als problemen of projecten doorgesproken worden, stel dan ‘wat als’ vragen om de medewerker te laten oefenen met verschillende benaderingen op situaties die zich kunnen voordoen. Schets bizarre scenario’s en wissel deze af met echt voorkomende situaties. Oefen met alle mogelijkheden en evalueer ieder scenario achteraf. Om diversiteit te bevorderen kan ook met managers van andere afdelingen geoefend worden.
  4. Geef autonomie: Machtig medewerkers om zelf beslissingen te nemen (als ze daar klaar voor zijn). Hanteer het principe ‘vraag om vergiffenis, niet om toestemming’. Als ze niet juist gereageerd hebben, evalueer de situatie dan en leer ervan.
  5. Stel bloot: Managers moeten hun medewerkers aan laten schuiven bij andere teams. Ze kunnen dan zien hoe anderen problemen oplossen en daarvan leren. Managers zouden medewerkers ook mee moeten nemen naar vergaderingen of mee laten luisteren met telefoongesprekken. En dan achteraf samenvatten wat er gebeurde en waarom. Laten zien is altijd beter dan vertellen.
  6. Deel mislukkingen: Creëer een omgeving waarin fouten worden gezien als leermomenten. Evalueer tevens goede beslissingen. Ga na waar het fout had kunnen gaan en wat daarvan de consequenties hadden kunnen zijn. Teamleden moeten fouten met elkaar delen, zodat ze daarvan leren. Bovendien is het de snelste manier om onervaren mensen ervaring te laten opdoen.

Bron: ERE Media

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.