Hoe ga je om met medewerkers met mentale problemen?

0

Er circuleren uiteenlopende cijfers, maar volgens een Britse overheidsorganisatie lijdt één op de zes werknemers aan mentale problemen. Dat kan van alles zijn: van angststoornissen en depressie, tot elke andere psychiatrische diagnose uit de DSM V.

En waar een lichamelijke ziekte nog wel bespreekbaar is – een gebroken been is een gebroken been – daar is het stigma op mentale problemen natuurlijk een stuk groter. Ook als werkgever vermoeden we soms wel iets; maar het is nogal wat om daarover te beginnen. Laten we het zo zeggen: de drempel is lager om het gesprek uit de weg te gaan en het op ‘stress’ of ‘disfunctioneren’ te gooien.

En toch… een op de zes medewerkers heeft in meer of mindere mate een psychische aandoening. Wat betekent dat voor hen? En wat betekent het voor het werk?

Taak voor werkgevers

Hoewel de neiging om weg te kijken groot is, is het tóch goed voor werkgevers om de (zachte) confrontatie aan te gaan. In de eerste plaats is er het morele stuk: je wil graag dat het goed gaat met de mensen die jou hun tijd geven. Zien lijden is nooit fijn, en als werkgever ben je soms nou eenmaal in de positie om iets te doen.

Maar daarnaast is er ook een zakelijk stuk. Mensen die mentaal in orde zijn kunnen hun volle potentieel inzetten, productief werken, goede relaties aanknopen en de juiste beslissingen nemen. Omgedraaid: het kost de arbeidsmarkt op jaarbasis miljarden euro’s (aan allerlei vormen van niet-optimaal presteren) omdat mensen niet goed in hun vel zitten.

Wat kunnen werkgevers doen?

In dit 68 pagina’s tellend PDF-document staat een prachtige opsomming van maatregelen die werkgevers kunnen nemen. Echt een aanrader! Geschreven door Public Health England, in samenwerking met werkgevers.

In het zakenblad Forbes staan alvast twee goede preventie-tips:

  1. Zorg voor een goede werk-privébalans. Mensen moet je niet prijzen om hoeveel ze overwerken, op de langetermijn is dat alleen maar schadelijk. Rust is net zo belangrijk (zo niet belangrijker) als inspanning. Zorg dat mensen vakantie opnemen, op tijd naar huis gaan, en verbied ze ’s avonds hun mail te openen. Benadruk het belang van een rijk en gevuld leven buiten kantoortijd.
  2. Vertel mensen over psychische gezondheid. Haal het stigma weg van de psyche, door als leider te vertellen over je eigen kwetsbaarheden. Nooit depressief geweest of een verslaving overwonnen? Wijs mensen daarnaast op gratis diagnosetools via internet, en bied ze alle hulp aan als ze daarna de volgende stap willen maken. En train je managers in het herkennen van signalen, en in het voeren van moeilijke gesprekken.
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.