Hoe fair ben jij?

0

De maatschappij verlangt steeds meer maatschappelijk verantwoord gedrag van bedrijven.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een wezenlijk deel van ondernemerschap en zorgt voor duurzame ontwikkelingen.

Volgens MVO Nederland hebben bedrijven verschillende motieven om zich bezig te houden met MVO. Het draagt bijvoorbeeld bij aan de financiële prestaties van bedrijven als de vraag naar duurzame producten en diensten stijgt.

Soms worden bedrijven gedwongen om zich (meer) met MVO bezig te houden. Bijvoorbeeld door consumentenboycots, mediaschandalen, stakingen of ingrijpen van de overheid. Daarnaast zijn er bedrijven die doen aan MVO omdat ze vinden dat het hoort. Ze willen een steentje bijdragen aan de maatschappij en het milieu niet teveel belasten.

Wat is MVO?

Volgens de Sociaal-Economische Raad bestaat MVO uit twee elementen:

  • Het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op waardecreatie in de drie dimensies people, planet, profit en daarmee op de bijdrage aan de maatschappelijke welvaart op langere termijn
  • Een relatie met de verschillende belanghebbenden onderhouden op basis van doorzichtigheid en dialoog, waarbij antwoord wordt gegeven op gerechtvaardigde vragen uit de maatschappij.

Lees het advies van de SER over MVO.

Het ondernemen van de eenentwintigste eeuw
‘Ik zie MVO als het ondernemen van de eenentwintigste eeuw,’ zegt Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. ‘Als een nieuwe standaard van ondernemen. Ik vind, zie, hoop en geloof dat ondernemers inzien dat het gaat om meer dan alleen de bottom line. Het gaat om een meervoudig ondernemingsdoel, meervoudige relaties en complexe processen waarin diverse belangen een rol spelen. Dat zit allemaal in het nieuwe ondernemen. Het is veel minder eendimensionaal dan het in een vorig tijdperk was.’

Sneeuwbaleffect
Lageweg: ‘We raden ondernemers altijd aan om een onderwerp te pakken dat bij hen past. Dan krijg je vanzelf het sneeuwbaleffect. MVO-concepten moet je sterk verankeren in je bedrijf, anders blijft het niet meer dan een speeltje van de directeur of een PR-truc. Het moet sterk zijn verbonden met de binnenkant van de onderneming en dat lukt alleen met een concrete, praktische insteek. Mijn slogan is: MVO haalt het beste in mensen boven. Wanneer je je medewerkers aanspreekt op hun betere ik, zijn ze bereid ook iets voor een ander te doen. Het gaat erom medewerkers, markt en maatschappij met elkaar te verbinden.’

Bekijk het interview met Willem Lageweg.

Vrouwen vinden MVO belangrijker dan mannen
Volgens duurzaam-ondernemen.nl  vinden vrouwen het belangrijker dan mannen dat bedrijven zich inspannen voor bijvoorbeeld een goed milieu en mensenrechten en er een goed sociaal beleid op nahouden. Belangrijk bij MVO is ook dat bedrijven dit op transparante wijze uitdragen. Consumenten beschouwen de websites van organisaties als de belangrijkste bron van informatie op het gebied van MVO.

Lees ook: Lancering Platform Duurzaamheid Ambitie 2020

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer