Hoe erg zijn negatieve verhalen over een werkgever?

1

Over iedere werkgever wordt (online) wel eens iets negatiefs gezegd? Hoe erg is dat voor bijvoorbeeld de werving van nieuwe medewerkers?

Afgelopen week werd een onderzoek gepubliceerd waarin gesteld wordt dat tweederde van de consumenten afziet van een aankoop als er 1 tot 3 negatieve (online) reviews over het product of de service te vinden zijn.

Steeds vaker laten consumenten hun beslissing afhangen van de mening van anderen. Vaak vreemden zelfs. Op kieskeurig.nl kijk je welke laptop je moet kopen, op iens.nl check je wat over het restaurant wordt gezegd dat je op het oog hebt om een romantisch dinertje te organiseren en op zoover.nl kijk je wat anderen over je beoogde vakantiebestemming te zeggen hebben. Negatieve reviews hebben grote, negatieve gevolgen voor aanbieders van producten en diensten.

De mening van anderen telt dus. Maar geldt dat ook voor werkgevers? Wat heeft een negatieve opmerking over een werkgever voor effect op het employer brand? Het is geen geheim dat negatieve ervaringen tijdens een sollicitatieproces (online) worden doorverteld en een negatief effect hebben op het werkgeversimago. Niet voor niets ook willen veel werkgevers hoog scoren in ‘beste werkgever-onderzoeken.

Op sites als companyrating.nl en op sociale netwerken als Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook worden werkgevers(merken) continu beoordeeld en besproken. Lang niet alle werkgevers realiseren zich dit. Ze weten (meten), met andere woorden, niet eens dàt er over hen gesproken wordt. En als ze zich dit wel realiseren weten ze vaak niet hoe hier mee om te gaan.

Er is verder weinig bekend over de impact van reviews en opmerkingen (zowel positief als negatief) op het imago van werkgevers. Dat negatieve opmerkingen een negatief effect hebben, mag duidelijk zijn. Hoe groot dat effect is, is echter onduidelijk. Zeker lang niet zo duidelijk als het voornoemde consumentenonderzoek waar reeds 1 tot 3 negatieve reviews grote gevolgen hebben voor het aankoopgedrag.

Maar het begint bij bewustzijn. Werkgevers moeten zich realiseren dat er over hen gesproken wordt. Daarna zullen zij een strategie moeten ontwikkelen om daar mee om te gaan. Hoe wordt gereageerd op negatieve uitingen?

Want een werkgever wil toch niet het risico lopen dat talenten bij hen weglopen of dat talent hen niet meer overweegt als potentiële werkgever?

Steve Boese beschrijft op zijn blog de Amerikaanse situatie.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. ??n van de allereerste stelregels die ik bij mijn managementtraining kreeg was: “een tevreden klant levert je misschien een nieuwe klant op, ??n ontevreden klant kost je z?ker 10 klanten” … Ik vermoed langzamerhand, dat ik een heel unieke opleiding heb gehad, want tot nu toe ben ik in mijn werkkringen (Gezondheidszorg – 100% dienstverlening dus !) nog niet ??n manager tegen gekomen die vanuit dit principe daadwerkelijk werkte. Laat staan een gehele organisatie.
    Dat (toekomstige en ex-) werknemers ook “klanten” zijn lijkt geleidelijk aan (in ieder geval in theorie) in de organisatietop door te dringen, maar hoe je met “interne klanten” om dient te gaan is vaak nog niet goed begrepen.