Hoe bouw je een sterke bedrijfscultuur?

0

Marketing software bedrijf HubSpot heeft recent de Hubspot Culture Code gepubliceerd. Een presentatie op SlideShare waar in 155 slides de normen, waarden en cultuur van het bedrijf worden uitgelegd. De presentatie is reeds 600.000 keer bekeken.

Grootste inspiratiebron voor HubSpot was het online-dvd-verhuurbedrijf Netflix, dat al in 2009 Netflix Culture: Freedom & Responsibility publiceerde. Deze presentatie diende als voorbeeld voor vele bedrijven om hun cultuur vorm te geven. Hierin werd bijvoorbeeld het ‘geen-vakantie-beleid’ geïntroduceerd (medewerkers nemen vakantiedagen naar behoefte op, er is geen vast aantal dagen per jaar). En het ‘ no-briljant-jerks’ beleid, wat zoveel inhoudt als; hoe geniaal je ook bent, als je niet prettig in de omgang bent, hoor je hier niet thuis. Eén van de grondleggers van de gedocumenteerde bedrijfscultuur van Netflix, Patty McCord, licht drie belangrijke pijlers van de cultuur van Netflix toe:

Prestatiecultuur
Op dit punt heeft Netflix de meeste interne discussies gevoerd. Netflix wil het bedrijf runnen zoals een team van topsporters. Iedereen moet door uitmuntende prestaties zijn of haar plek verdienen. En blijven verdienen. Dit betekent dat je als bedrijf ook afscheid moet durven nemen van mensen die in het verleden uitmuntend gepresteerd hebben, maar op dit moment niet meer voldoen aan de eisen die door het bedrijf gesteld worden. Alleen uitmuntende medewerkers blijven en ‘ slechts’ goed presterende medewerkers ontvangen een riante afvloeiingsregeling.

Start, stop, ga door
Netflix heeft een innovatief beoordelingssysteem ontwikkeld waarbij iedereen elkaar mag beoordelen. Eén keer per jaar mag een werknemer (per mail) feedback geven aan een collega in drie categorieën: start hier mee, stop hier mee en ga hier mee door. Naast de feedback die mensen per mail geven wordt deze techniek ook gebruikt in persoonlijke feedback sessies. Voordeel is dat er naast verbeterpunten ook altijd positieve feedback wordt gegeven, iets wat vaak wordt vergeten in een beoordeling.

Wachten op toestemming
McCord is onconventioneel in haar denkwijze en gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid en daadkracht van mensen. In empowerment gelooft ze dan ook duidelijk niet: ‘ Mensen die wachten tot iemand hen macht geeft of tot ze toestemming krijgen om iets te doen worden altijd overgeslagen.’

 

Het artikel over het bouwen aan een corporate cultuur is te vinden op de site van HubSpot.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.