Het vinden van ondergewaardeerd talent

2

Bij niet ieder talent is de potentie meteen duidelijk. In deze video wordt uitgelegd hoe toptalent gespot kan worden.

Rasmus Ankersen is 6 maanden lang de hele wereld rondgereisd om het geheim van talent te ontdekken. In deze zeer mooi geanimeerde video legt Ankersen uit hoe je ondergewaardeerd talent kunt herkennen.

Ankersen begint in de video met een voorbeeld uit de atletiek. In juni 2005 werd het wereldrecord op de 100 meter sprint gebroken. Dat is natuurlijk niets uitzonderlijks. Echter, het record werd gebroken door een toen nog totaal onbekende sprinter: Asafa Powell, een 22 jaar oude Jamaicaan. Powell droomde als tiener al van een atletiekcarrière, maar zijn prestaties waren niet indrukwekkend en trainers geloofden niet dat hij potentie had. In enkele jaren tijd werd Powell de snelste man op aarde.

Zijn verhaal is echter niet uniek. Veel vaker blijken lelijke eendjes later mooie zwanen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Braziliaanse voetballer Ronaldo. Als vijftienjarige droomde hij van roem op het voetbalveld, maar voetbalclubs weigerden zijn reiskosten (1 dollar per dag) te betalen. Hetzelfde geldt voor de wereldberoemde basketballer Michael Jordan die, toen hij 16 jaar oud was, uit het schoolbasketbalteam werd gezet. Superondernemer Richard Branson werd vanwege dyslexie als een laagvlieger bestempeld op school. Bij Paul McCartney werd zijn muzikale talent niet herkend door muziekleraren.

Het blijkt dus moeilijk om talent te herkennen, te identificeren. Hoe kan het toch dat potentie van wereldklasse niet wordt herkend? Om talent te herkennen moeten potentieel en (huidige) prestaties (performance) gescheiden worden.

Bij sprinter Usain Bolt, die uiteindelijk Asafa Powell versloeg, was het talent al als tiener zichtbaar. Hij presteerde als tiener fantastisch en het was duidelijk dat hij veel potentie bezat. Hij is een ‘shouting talent’. Powell zijn prestaties waren als tiener gemiddeld. Hetzelfde gold voor Ronaldo, Jordan, McCartney en Branson. Hun potentie uitte zich nog niet in uitzonderlijke prestaties. Zij waren voorbeelden van ‘whispering talents’. 

 

Hoe spot je nu talent in personen die nog geen uitzonderlijke prestaties neerzetten?

Door drie lessen ter harte te nemen kan iedereen de vaardigheid om talent te herkennen dramatisch verbeteren.

  • Les 1. Begrijp dat een groot talent niet noodzakelijkerwijs het juiste talent is. Het moet kristalhelder zijn welke competenties er nodig zijn om een functie succesvol te vervullen. Bij American Football wordt getest of quarterbacks goede cognitieve vaardigheden hebben. Dit blijkt echter een slechte voorspeller van toekomstige prestaties. Door op basis van onjuiste aannames en tests talent te beoordelen worden talenten met veel potentie over het hoofd gezien.
  • Les 2. Wat je ziet is lang niet altijd wat je krijgt. Ankersen geeft hier het voorbeeld van twee vijftienjarige sprinters. De ene loopt de 100 meter in 10.6 seconden. De andere in 10.2. Welke sprinter kies je? Zo op het eerste gezicht lijkt de keuze duidelijk. Maar als je weet dat de sprinter die 10.2 seconden loopt over de 100 meter lichamelijk reeds volgroeid is en dat hij goede trainingsfaciliteiten heeft en topcoaches die hem begeleiden, terwijl de andere sprinter zonder faciliteiten en coaches traint en nog niet volgroeid is, wordt de keuze anders. Het zijn dus niet de huidige prestaties die maatgevend zijn, maar het verhaal achter die prestaties. Potentie kan niet alleen op basis van cijfers bepaald worden. Factoren als marktomstandigheden, geluk, goede of slechte managers, etc. kunnen van (grote) invloed zijn op de prestaties van talenten, zonder dat de potentie duidelijk wordt. Kijk dus naar het verhaal achter de cijfers.
  • Les 3. Overschat nooit diploma’s en onderschat nooit karakter. Een omgeving waar prestaties moeten worden neergezet moet niet comfortabel zijn, maar geschikt voor hard werken. Talent kan lang niet altijd afgelezen worden van diploma’s, certificaten of psychologische tests. Tijdens een selectiegesprek moet het gaan om de drijfveren van iemand. Wil iemand beter worden? Succes is niet afhankelijk van eersteklas faciliteiten of chique diploma’s. Het gaat om de mindset van talenten. Als een bepaald niveau van kennis en vaardigheden aanwezig is, gaat het om de leergierigheid van mensen. Om de vraag wat mensen ervoor over hebben om te leren, om beter te worden.

Het vinden van ondergewaardeerd talent is niet makkelijk, maar wel mogelijk. Door bovenstaande drie lessen ter harte te nemen loop je minder snel de toekomstige toptalenten voorbij.

Deze zeer mooi vormgegeven, getekende video (11.37 minuten) is hier te bekijken.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Willem de Boer op

    Leuk artikel. Maar eigenlijk een open deur, die helaas door velen in de talentbusiness niet (meer) wordt gezien. En de hamvraag in dit verhaal is natuurlijk: waarom presteerden de genoemde toptalenten zo matig op school, wat zegt dat over het onderwijs en haar vermogen het beste uit leerlingen te halen?