Het cruciale, ongeschreven plan

0

Je bent klaar voor de toekomst. Je hebt immers een plan. Het ligt ingebonden in je bureaulade of je hebt er een mooie Powerpoint-presentatie van.

Voor veel managers is dat geschreven plan, met de vastomlijnde toekomst – meestal uitgedrukt in een aantal gehoopte getallen en een to do-lijst – de manier waarop zij van plan zijn om te gaan met wat er allemaal te gebeuren staat.

Maar als dat plan alles is wat je hebt en het plan is een aantal weken oud, dan ben je vermoedelijk niet klaar voor die toekomst. Waarom? Omdat de toekomst waar in het plan rekening mee gehouden wordt, vermoedelijk niet de daadwerkelijke toekomst is. Er zijn voortdurend veranderingen en ontwikkelingen. Hoe ga je daar mee om?

Er is helemaal niets mis met een geschreven plan. Het geeft richting en je kunt er je doelstellingen mee communiceren. Maar dat geschreven document is niet hét plan. Het is slechts onderdeel van een groter geheel, je ongeschreven plan.

Je ongeschreven plan is veel uitgebreider en flexibeler dan je geschreven plan. Je ongeschreven plan zit in je hoofd. Het is een levend plan, dat voortdurend aangepast wordt aan veranderende omstandigheden. Dit ongeschreven plan heeft vaak zelfs een langere tijdshorizon dan het geschreven plan.

In je geschreven plan neem je SMART gemaakte doelstellingen op, gebaseerd op feiten en cijfers. Het ongeschreven plan omvat ook buikgevoel, vage vermoedens en minder vastomlijnde prioriteiten. Met het verstrijken van de tijd, en met meer informatie beschikbaar, volgt meer focus die vastgelegd kan worden in een geschreven plan.

In het ongeschreven plan zitten evaluaties van medewerkers en collega’s, hun zwaktes en sterktes. Daarnaast omvat het je eigen netwerk. In hoeverre ondersteunt dit? Waar zitten zwakke plekken?
Kortom, het geschreven plan bevat alleen die onderdelen die al uitgekristalliseerd zijn en die klaar zijn om publiekelijk te presenteren. Het ongeschreven plan is veel uitgebreider en flexibeler, maar heeft veel minder focus. Daardoor kan het continu aangepast worden aan veranderende omstandigheden.

Het ongeschreven plan krijgt niet automatisch vorm. Je moet er wel iets voor doen. Je moet naar de toekomst kijken en proactief informatie verzamelen. Je moet ervoor praten met je team, met je netwerk, en deze feedback gebruiken om te reflecteren.

Meer over het ongeschreven plan, inclusief vele (instemmende) reacties, kun je vinden op het blog van Harvard Review. 

 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.