Het brein en werk

1

Neurologen hebben recent bestudeerd hoe het brein op het werk werkt. De bevindingen zijn voor iedere leider of manager interessant.

Een van de bevindingen is dat anno 2011 de motieven om te werken veranderd zijn. We zien werk niet langer als een transactioneel systeem, een geven-en-nemen-situatie. We zien werk nu als een sociaal systeem, als een familie.

Dat betekent dat het niet meer voldoende is om als manager aanwezig te zijn. Het is noodzakelijk betrokken te zijn bij medewerkers en te werken aan de betrokkenheid van die medewerkers zelf. Medewerkers worden niet langer (alleen) door geld gemotiveerd. Medewerkers presteren pas als ze zich thuis voelen op het werk en als ze zich gewaardeerd en fair behandeld voelen door hun manager.

Als zoogdieren hebben we een natuurlijk neiging om een veilige omgeving op te zoeken. We reageren instinctief op bedreigingen. Het is vechten of vluchten. En dat gaat net zo goed op voor het werk, zo ontdekten de neurologen.

Als medewerkers een taak toegewezen krijgen onder hun niveau of als ze het gevoel hebben dat ze door hun manager worden buitengesloten interpreteert het brein dat als fysieke pijn. Het brein ziet zit als een “sociale klap tegen het hoofd”.

Medewerkers die het gevoel hebben een “sociale klap” te hebben gekregen gaan minder presteren en interacteren minder met collega’s. In het uiterste geval kunnen deze medewerkers een apathische houding ten opzichte van hun werk ontwikkelen.

De neurologen Naomi Eisenberger en Matthew Lieberman zijn van mening dat managers die het sociale brein aanspreken, door te werken aan betrokkenheid, de leiders van de toekomst zullen zijn.
 
Deze interessante bevindingen worden beschreven op het blog strategy+business. Op het Talent Management blog is een doorvertaling van deze resultaten beschreven, inclusief methode om het sociale brein ‘te raken’. 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Yvette van Bracht op

    en HOE doe je dat dan, het sociale brein aanspreken?????
    Simone Schenk heeft hier onderzoek naar gedaan en een methode ontwikkeld; de Parallel Luisteren Methode.PLM onderscheidt zich van andere methoden, door rekening te houden met de manier waarop de hersenen werken. Door een bepaalde volgorde in het gesprek te hanteren kun je een positieve bijdrage leveren aan de informatieverwerking van je gesprekspartner. Zo kun je voorkomen dat het denken vastloopt (eland of kikkerprins), het geheugen blokkeert (bever of inktvis) of emoties de overhand nemen (haas of wolf). (PLM). Deze methode Zij gaat hier op promoveren dus interessant voor jullie site, lijkt me.