Het belang van social media voor recruiters en baanzoekers

1

De Amerikaanse organisatie voor Strategisch HRM (SHRM) heeft in samenwerking met Ascendo Resources onderzocht in hoeverre HR-professionals gebruik maken van social media bij het werven van personeel. Bovendien is gekeken hoe belangrijk het is voor baanzoekers om actief te zijn op social media.

De hoofdpunten uit het onderzoek:

  • Tweederde van de onderzochte organisaties maakten het afgelopen jaar gebruik van social media bij het werven van personeel. Vooral LinkedIn is populair, gevolgd door specifieke netwerken voor beroepen of branches en Facebook.
  • 64% van de organisaties besteedt recruitment (wel eens) uit. Slechts 3% besteedde alle activiteiten uit. Ruim de helft besteedde recruitmentactiviteiten slechts gedeeltelijk uit en hield enige controle op het proces.
  • De belangrijkste reden om recruitment uit te besteden is de wens om snel iemand aan te nemen (49%), gevolgd door het gebruik maken van de specifieke kennis van de leverancier. Eenvijfde van de organisaties geeft aan dat HR zich moet kunnen concentreren op haar strategische taken.
  • Ruim de helft van de HR-professionals (54%) is van mening dat baanzoekers absoluut actief moeten zijn op LinkedIn, terwijl nog eens een derde dat enigszins belangrijk vindt. Bijna de helft wil tevens dat de baanzoeker ook actief is op relevante beroeps- of branchenetwerken. Een kwart vindt het belangrijk dat baanzoekers een blog hebben of op Facebook actief zijn.
  • Vooral voor communicatie-, marketing- en salesprofessionals is social media-aanwezigheid een must, aldus bijna 80% van de HR-professionals. Ook voor IT’ers geldt dit. Voor HR-professionals zelf vindt 58% van de respondenten dat het belangrijk is om op social media actief te zijn. Zelfs constructie-, bouw-, en distributiemedewerkers zouden, volgens 4 op de 10 HR-professionals, social media moeten gebruiken.
  • Een compleet profiel (77%) en professioneel gedrag op social media (73%) zijn de twee belangrijkste tips van HR-professionals voor baanzoekers. Van relevante groepen lid zijn (47%), aandacht voor vaardigheden en prestaties (39%) en frequente updates posten (38%) volgen daarna.

Bron: SHRM

Lees ook: Kader voor een social media recruitment strategie

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. A Vermeulen op

    Eenvijfde van de organisaties geeft aan dat HR zich moet kunnen concentreren op haar strategische taken…

    Medewerkers zijn je bedrijf, zij maken het verschil. Hoe strategisch wil je het hebben, de juiste man op de juiste plek!

Reageer