Het belang van een employee advocacy programma

0

Door het introduceren van een programma om van medewerkers merkambassadeurs te maken versterken zowel het bedrijf als individuele medewerkers hun reputatie en merk. Online marketeer Russ Fradin licht het belang van employee advocacy programma toe.

Het is volgens de marketeer algemeen bekend dat meer betrokken medewerkers zorgen voor een verbetering van het imago van hun werkgever. Een voor de hand liggende vraag is dan waarom medewerkers zouden willen meehelpen aan de branding en marketing van hun werkgever. Wat is de meerwaarde van een employee advocacy programma voor medewerkers?

Het grote voordeel van het lanceren van een employee advocacy programma is de waarde voor zowel werkgever als haar medewerkers. De werkgever profiteert van het vertrouwen dat anderen (consumenten en sollicitanten) hebben in haar medewerkers. Het voordeel voor medewerkers zelf is dat zij bouwen aan hun personal brand.

Wat is een personal brand?
Net zoals bedrijven hun eigen unieke merk hebben, is dat ook het geval voor medewerkers die werken bij die bedrijven. Iedere individuele medewerker onderscheidt zich van zijn collega’s en vakgenoten door ervaringen, passies en connecties. De unieke, onderscheidende waarde van een individu.

Door sociale media is het makkelijker om een personal brand te bouwen. Iedereen kan via het online profiel laten zien welke kennis en ervaring hij heeft, connecties met relevante mensen aangaan, content delen en deelnemen aan discussies over werk, de branche of passies.

Waarom moeten medewerkers een eigen personal brand opbouwen?
Een personal brand focust niet alleen op iemand huidige functie, maar ook op iemands loopbaan en belangen op de langere termijn. Alle content die gedeeld wordt, alle connecties, alle discussies, blijven bewaard en zorgen voor een compleet beeld van de medewerker.

Hoe helpt een employee advocacy programma bij het bouwen aan een personal brand?

Omdat het opbouwen en onderhouden van een netwerk en het delen van kennis veel tijd kost en soms wat ongemakkelijk voelt kunnen medewerkers best wat hulp gebruiken van hun werkgever. De werkgever kan voor de juiste tools zorgen, voor training en coaching. De werkgever kan interessante, actuele content aanreiken of toegang geven tot relevante bronnen.

Werkgevers moeten niet bang zijn om te bouwen aan de reputatie van hun medewerkers. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een medewerker een andere uitdaging aangaat. Maar met een employee advocacy programma versterken werkgevers hun imago en reputatie en krijgen ze loyale en tevreden medewerkers. En dat past bij goed werkgeverschap.

Bron:Clickz.com

Lees ook: HR moet eigenaar zijn van het merk

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.