Gebruikt iemand de data?

0

Iedere HR-professional herkent dit: Je stopt veel tijd en moeite in het verzamelen van data en het samenstellen van een rapport en dan worden de cijfers door het management genegeerd.

Cathy Missildine-Martin komt met een voorbeeld van een gesprekspartner die twee jaar bezig is geweest met het ontwikkelen van een HR-scorecard. Zij stuurde deze naar meer dan veertig managers, met een leesbevestiging erin, en constateerde dat slechts twee managers de mail openden….

Vaak zijn HR-professionals, aldus Missildine-Martin, zo trots op hun cijfers dat ze vergeten aansluiting te zoeken met managers. Wat moeten en kunnen managers met deze informatie? Het antwoord is simpel. Managers moeten hun acties en beslissingen baseren op deze data.

Hoe zorg je ervoor dat managers de data tot zich nemen?

  1. Zorg ervoor dat de data relevant zijn voor de (eind)gebruiker
  2. Zorg ervoor dat data getoond worden op een manier die makkelijk te begrijpen is
  3. Organiseer bijeenkomsten om acties aan de data te verbinden
  4. Benadruk de ‘what’s in it for me’ propositie voor managers
  5. Verbindt doelstellingen aan die zaken die volgens de data verbeterd moeten worden

Een mogelijk scenario: Je meet medewerkers- en klanttevredenheid per afdeling. Na analyse blijkt dat afdelingen met een laag verloop de hoogste scores behalen op medewerkers- en klanttevredenheid. Deze afdelingen blijken tevens de hoogste productiviteit te hebben. De data die eerst je (daarover) rondstuurde, zouden er als volgt uit kunnen zien:

 

Dan krijg je de reactie “Wat moet ik hiermee?”

Presenteer de data dus als volgt:

“Na analyse van jouw recente data over medewerkers- en klanttevredenheid, in combinatie met verloop- en productiviteitscijfers hebben we geleerd dat:
Door het beperken van het verloop met 1% zal je medewerkers- en klanttevredenheid met 10 tot 12% stijgen. Hierdoor stijgt de productiviteit van je afdeling met 14%.

Tijdens exitinterviews hebben wij geconstateerd dat het verloop vooral het gevolg is van veel overwerk en niet-flexibele werkuren. Om jou te helpen zijn we nu beleid aan het herzien zodat je verloop minder wordt en de productiviteit van je afdeling stijgt.”

Veel beter dat wat rijen en kolommen toch?

Deze praktische bijdrage is te vinden op het blog Profitability through human capital.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.