Gebruik maken van interne netwerken

0

Steeds meer organisaties beseffen dat ze de netwerken van hun medewerkers moeten gebruiken. En dan betreft het zeker niet alleen de externe netwerken. Minstens zo belangrijk is het interne netwerk. Wie heeft welke invloed op wie?

Het interne netwerk wordt in kaart gebracht via social graphing. Via dit principe worden de (interne) relaties van medewerkers in kaart gebracht. Managers kunnen vervolgens zien wie de beïnvloeders zijn en welke medewerkers contacten hebben op andere afdelingen. Door deze relaties visueel te maken kun je erachter komen wie je moet inzetten om de interne communicatie effectiever te maken. Je kunt het zelfs gebruiken bij het vormgeven van het promotiebeleid. Degene die veel ‘waarde’ heeft door zijn of haar connecties kan eerder voor promotie in aanmerking komen. Het geeft tevens aan welke medewerkers je graag wilt behouden. Verlies je immers je belangrijkste beïnvloeders dan heeft dat gevolgen voor bijvoorbeeld de samenwerking tussen verschillende afdelingen. 

Zeker in grote organisaties is het niet makkelijk informatie te verspreiden. Volgens Dunbars number kunnen mensen ongeveer 150 relaties intensief onderhouden. Als je de juiste personen identificeert kun je informatie veel effectiever verspreiden.
Invloed hangt vaak niet vast aan functietitels of aan senioriteit. Iedereen kan een belangrijke beïnvloeder zijn. Daarin inzicht hebben kan voor organisaties zeer waardevol zijn.

In het artikel op het blog HR Ringleader wordt Globoforce als voorbeeld gepresenteerd. 

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.