EU: KLM moet gedupeerden aswolk vergoeden

0

KLM moet de passagiers die werden gedupeerd door de aswolk uit IJsland afgelopen voorjaar, volledig compenseren voor de kosten van vertragingen, hotelovernachtingen en dergelijke.

De Europese Commissie heeft dat duidelijk gemaakt aan de KLM. ,,De KLM moet zich houden aan de EU-regels”, zei een commissiewoordvoerder dinsdag. ,,We gaan ervan uit dat de KLM voldoet aan haar verplichtingen”, aldus de woordvoerder. Hij wilde niet speculeren over wat er gebeurt als de KLM in gebreke blijft, maar zei wel dat de Europese Commissie de vinger aan de pols houdt.

Tot dusver heeft de luchtvaartmaatschappij, onderdeel van Air France-KLM, passagiers die strandden door de aswolk, slechts de kosten voor een dag en een nacht vergoed. KLM blijft die lijn volgen en beoordeelt iedere individuele claim naar redelijkheid. Een dag en een nacht compensatie vindt KLM redelijk, stelt de luchtvaartmaatschappij in een reactie.

,,KLM kent de regels”, aldus de luchtvaartmaatschappij. Maar KLM wijst erop dat die niet zijn bedoeld voor situaties van extreme overmacht, zoals de aswolk ,,Dat hebben ook de Europese Commissie en de raad van ministers in de afgelopen maanden herhaaldelijk formeel vastgesteld.” Zij hebben ook een snelle herziening van die regels aangekondigd en komen later dit jaar met voorstellen, aldus KLM.,,In de tussentijd zal KLM iedere claim beoordelen op de individuele merites. Dat betekent een dag en een nacht compensatie.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer