Een succesvolle organisatie gebouwd op bescheidenheid

0

Zappos, een Amerikaanse online (schoenen)winkel is een populaire werkgever. Eén van de geheimen van deze populariteit is de sterke cultuur.

De CEO van Zappos, Tony Hsieh, wordt dan ook regelmatig gevraagd om uit te leggen wat er zo bijzonder is aan die cultuur.

Zo ook op het grootste HR-evenement ter wereld, de SHRM-conferentie in de Verenigde Staten. Hsieh sprak daar duizenden HR-professionals toe en kreeg een staande ovatie.

Wat vertelde Hsieh?
Een sterke organisatiecultuur is kritiek voor het succes van een organisatie. Het draait om gedeelde waarden voor alle medewerkers. Iedere organisatie zou wat dat betreft, aldus auteur John Hollon, een voorbeeld moeten nemen aan Zappos.

Toen Hsieh (net) begon met zijn eerste onderneming dacht hij helemaal niet na over cultuur. Iedere keer als er een nieuwe vacature ontstond werd een vriend van een vriend aangenomen. Maar na 20 ‘vriendjes’ droogde die stroom op en moesten ‘vreemden’ geworven worden. Toen begon Hsieh te begrijpen dat organisatiecultuur zeer belangrijk is.

Zappos wil klanten de allerbeste klantervaring geven. Zappos wil klanten verbazen. Dat moet in het dna, in de cultuur van de organisatie zitten. Hoe bewerkstelligt de onderneming dat?

Enkele voorbeelden:

  • Met iedere sollicitant wordt twee keer gesproken. Eén gesprek richt zich puur op de cultuurmatch.
  • De onderneming heeft tien kernwaarden geformuleerd waaraan medewerkers zich moeten houden. Uiteraard wordt bij het sollicitatiegesprek op deze kernwaarden ingegaan
  • De moeilijkste kernwaarde blijkt “Wees bescheiden” te zijn. Soms blijkt dat sollicitanten arrogant zijn tegen de chauffeur. En dan worden ze dus niet aangenomen, hoe goed ze ook zijn
  • De helft van de beoordeling van medewerkers draait om het feit hoe goed zij in de cultuur van Zappos passen
  • Vrijwel iedere medewerker van het bedrijf is actief op sociale media. Zij moeten daarbij rekening houden met slechts twee regels: a) wees jezelf, en b) gebruik je gezond verstand
  • Directeuren van andere organisaties zeggen vaak tegen Hsieh dat zijn kernwaarden niet bij hun eigen organisatie zouden werken. Het antwoord van Hsieh: “het maakt niet uit wat je kernwaarden zijn…zolang je je maar aan die kernwaarden houdt, je ernaar gedraagt en de organisatie inricht volgens die kernwaarden.

Wat zijn volgens Hsieh twee kenmerken die succesvolle organisaties gemeen hebben?

  1. Ze hebben allemaal een sterke cultuur
  2. De leiders van deze organisaties hebben allemaal een visie voor de onderneming met een hoger doel. Het draait om zingeving

Hsieh: “Doe wat je leuk vind en je passie zal je erdoorheen slepen als dat nodig is in zware tijden. Het succes komt daarmee vanzelf.”

Waarom was Hsieh zo’n succesvolle spreker op SHRM? (Succesvoller bijvoorbeeld dan All Gore en Richard Branson).
Alles bij Zappos is doordrongen van personeelsmanagement. Het is de kern van de organisatie. Het maakt deze succesvolle organisatie tot wat het is. Het gaat er niet om hoe belangrijk HR is, zoals andere sprekers benadrukten. Het gaat erom dat HR in iedere vezel van de organisatie zit, verweven, zit in de cultuur En dat is precies wat er bij Zappos aan de hand is.

Het verhaal over hoe Hsieh ‘wowed the public’, inclusief filmpje over ‘delivering happiness’, is op de site van TLNT te vinden.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.