Drinken en roken grootste afleiders op werk

0

Velen denken dat het checken van sociale media en surfen op internet de belangrijkste afleidingen zijn op het werk. Het blijken echter de meer traditionele activiteiten te zijn, zoals een glaasje water halen, naar het toilet gaan of kletsen met een collega, die de meeste tijd kosten en medewerkers van het werk afhouden.

Onderzoek

HR dienstverlener Bamboo heeft onder ruim 1.000 Amerikanen onderzocht welke activiteiten het meeste tijd kosten en afleiden. En dat zijn dus niet per se allerlei digitale activiteiten. Een andere opvallende bevinding, zo stellen de onderzoekers, is het feit dat juist het hogere management veel tijd kwijt is aan deze afleidingen.

Maar wellicht doen deze leidinggevenden dat juist goed? Een vijfde van de medewerkers is van mening dat afleidingen hun prestaties negatief beïnvloeden. Echter, eenzelfde percentage zegt juist dat deze afleidingen de productiviteit en efficiency ten goede komen.

Welke activiteiten kosten het meeste tijd?

  1. Korte pauzes nemen om naar de watercooler, de keuken of de rookruimte te gaan
  2. Naar het toilet gaan
  3. Kletsen met collega’s
  4. Contact onderhouden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media)
  5. Op internet surfen voor persoonlijke zaken (bv. online shoppen, huizen bekijken of vakanties boeken)
  6. Contact onderhouden met vrienden (via telefoon, sms, e-mail of sociale media)
  7. Niet werkgerelateerd social media gebruik
  8. TV kijken (ook via mobiele telefoon en pc)

Positieve bijdrage

De medewerkers die van mening zijn dat afleiding hun productiviteit verbetert, vinden dat de volgende vijf activiteiten het meeste bijdragen aan die verbetering:

  1. Korte pauzes nemen, even van je bureau weglopen (bv. naar de watercooler lopen)
  2. Een goede lunchpauze nemen (dus niet achter het bureau eten)
  3. Contact onderhouden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media)
  4. Kletsen met collega’s
  5. Naar muziek luisteren

Negatieve invloed

De medewerkers die aangeven dat afleidingen hun prestaties negatief beïnvloeden geven de volgende vijf activiteiten aan met de meeste impact:

  1. Niet werkgerelateerd social media gebruik
  2. Contact onderhouden met familie/gezin (via telefoon, sms, e-mail of sociale media)
  3. Korte pauzes nemen om naar de watercooler, de keuken of de rookruimte te gaan
  4. Contact onderhouden met vrienden (via telefoon, sms, e-mail of sociale media)
  5. Op internet surfen voor persoonlijke zaken (bv. online shoppen, huizen bekijken of vakanties boeken)

Andere uitkomsten onderzoek

  • Bijna de helft van de medewerkers (47%) geeft aan dat zij minder dan 30 minuten per week niet productief zijn door onnodige afleiding.
  • 56 procent van de medewerkers geeft aan dat ze proberen de tijd die ze hebben gespendeerd aan persoonlijke, niet werkgerelateerde activiteiten in te halen door thuis of over te werken. 39 procent van hen werkt zelfs dagelijks een half uur meer om ‘het goed te maken’.
  • Twee derde van de medewerkers is van mening dat op het werk sociale media bezoeken, bijvoorbeeld als pauze-activiteit, moet kunnen. Dat moet dan wel beperkt blijven tot een minuutje of tien, zo vindt de meerderheid.

Conclusie

Werk en privé zijn meer door elkaar gaan lopen. Medewerkers erkennen dat ze met privézaken op het werk bezig zijn, maar compenseren daarvoor. Leidinggevenden doen daar net zo goed aan mee en geven zelfs soms het voorbeeld. Zij realiseren zich dat de boog niet altijd gespannen kan zijn.

Bron: Bamboo HR

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.