Drie mvo-tips voor het personeelsbeleid

1

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wint ieder jaar aan populariteit. Bijna 70% van de Nederlandse bedrijven onderneemt wel enige vorm van actie op mvo-gebied. Te vaak gebeurt dit nog hapsnap. Slechts 17% van de bedrijven heeft een mvo-beleid

Dit blijkt uit de MVO monitor.

People, planet, profit. Dat zijn de bekende mvo-pijlers. Bij HR staat natuurlijk de p van people centraal. En dan gaat het op de eerste plaats over je eigen medewerkers. Je werkt aan de inzetbaarheid, vitaliteit, loyaliteit en betrokkenheid van je medewerkers. Door in hun belang te handelen en een positieve invloed op hun (werk)leven voor te staan. Daarmee vergroot je ook meteen het succes van je hele organisatie.

Tip 1: werk aan de vitaliteit van medewerkers

Werk om te beginnen aan de vitaliteit van je medewerkers. Als medewerkers zich goed voelen, werken ze productiever en verzuimen ze minder. Daarbij zijn vitale medewerkers tevredener. Ga maar na: als je je gezond en vitaal voelt, ga je met plezier naar je werk. Vitaliteitsmaatregelen zetten het belang van de medewerkers voorop. De lijst met vitaliteitsmaatregelen is schier onuitputtelijk. Van een gezonde en veilige werkplek met voldoende licht en frisse lucht tot een gezonde lunch in de bedrijfskantine.

Tip 2: vergroot de arbeidsmobiliteit van medewerkers

Een andere manier om het personeelsbeleid te verduurzamen is door medewerkers ontwikkelkansen te bieden. Iedereen  van jong tot oud  wil een toekomst voor zichzelf zien. Door medewerkers een opleiding te laten volgen of bij te scholen, verbeter je hun perspectief. Ze doen nieuwe ervaringen op, leren nieuwe vaardigheden en zijn breder inzetbaar. Dat is goed voor hun eigen ontwikkeling, maar ook voor de toekomst van je organisatie. Kijk bij het aanbieden van de opleidingen dan ook naar de behoeften van je eigen organisatie.

Tip 3: laat je medewerkers vrijwilligerswerk uitvoeren

Je kunt mvo ook integreren in het personeelsbeleid door medewerkers te laten bijdragen aan goede doelen. Organisaties denken bij bijdragen vaak aan een financiële bijdrage, maar dat is absoluut niet nodig. Het levert vaak veel meer op, als je niet met geld maar met diensten bijdraagt. Zo lever je als organisatie de meest waardevolle bijdrage: doen waar je goed in bent.

Een accountantskantoor kan bijvoorbeeld de belastingaangifte van een stichting voor zijn rekening nemen. Medewerkers kunnen zich zo direct inzetten voor de maatschappij en de maatschappij ziet direct wat je organisatie doet. Zo verbeter je ook nog eens het imago van je organisatie.

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Avatar

    En 4: screen het werk op mogelijkheden voor doelgroepen vanuit zoals aangemerkt door de Participatiewetgeving. (oa Wajong) al dan niet bij je bedrijf intern dan wel als gedetacheerd ondergebracht (bv sociale werkvoorziening)

Reageer