Differentieer social media training medewerkers

2

Social media trainingen moeten afgestemd worden op verschillende groepen medewerkers.

Steeds meer werkgevers beseffen dat sociale media niet zomaar een overwaaiende hype zijn. Sterker nog, werkgevers zien juist de toegevoegde waarde van deze sociale media voor het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen of het werven van personeel. De medewerker als ambassadeur van de eigen organisatie of het eigen merk inzetten blijkt een uiterst effectieve strategie om klanten of personeel te werven.

Om fouten te voorkomen en ervoor te zorgen dat het netwerk van medewerkers optimaal benut wordt is training van medewerkers onontbeerlijk. Een one size fits all benadering is niet aan te raden. Er zijn ruwweg vijf verschillende groepen social media-gebruikers te onderscheiden. De training moet afgestemd worden op de kennis en ervaringen van deze verschillende groepen:

Digital natives: deze medewerkers zijn opgegroeid met sociale media. Deze media zijn onderdeel van hun dagelijks leven. In een training moet focus liggen op de specifieke doelstellingen van de organisatie en hoe resultaten gemeten kunnen worden.

Savvy technologists: deze medewerkers hebben affiniteit met sociale media. Ze zijn er weliswaar niet mee opgegroeid, maar hebben het zichzelf aangeleerd.  In een training moet de nadruk liggen op de media die de organisatie wil inzetten en de wijze waarop betrokkenheid van het publiek op die media wordt nagestreefd.

Reluctant users: deze onwillige gebruikers zijn wel actief op de grote sociale netwerken, maar hebben deze niet geïncorporeerd in hun dagelijkse leven.  In een training aan deze medewerkers moet de nadruk liggen op hoe deze bekende netwerken intensiever gebruikt kunnen worden en hoe te beginnen met onbekende(re) media.

Digital contrarians: deze medewerkers denken dat sociale media een hype zijn of zonde van de tijd. Aan deze groep medewerkers moet uitgelegd worden hoe en waarom organisaties profiteren van sociale media. De nadruk ligt op het benoemen van de voordelen voor de organisatie.
 
Digital newbies: digitale nieuwkomers hebben nog geen kennis van en ervaring met sociale media. Deze medewerkers moeten vertrouwd gemaakt worden met digitale mogelijkheden en sociale media in het bijzonder. In het ‘beginnersklasje’ wordt een overzicht gegeven van de verschillende sociale media en de (on)mogelijkheden, worden profielen aangemaakt, de eerste relaties toegevoegd en de eerste stappen op het gebied van sociale media gezet.

De Infographic vervolgt met enkele richtlijnen voor een social media beleid om te voorkomen dat het persoonlijk gebruik van sociale media door medewerkers de organisatie schade toebrengt.

Deze verhelderende Infographic is te vinden op het blog van Mindflash.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Sabine Dingemans op

    Hallo Marco,

    Ik ben met name ge?nteresseerd in “De Infographic vervolgt met enkele richtlijnen voor een social media beleid om te voorkomen dat het persoonlijk gebruik van sociale media door medewerkers de organisatie schade toebrengt.” aangezien ik hier toevallig net mijn aandacht op richt binnen mijn organisatie. Bedoel je dat je dit nog gaat schrijven of waar kan ik het terugvinden?

    Alvast bedankt,
    Sabine.

  2. Marco Hendrikse op

    Beste Sabine,

    Door op de roodgekleurede link onder het artikel (deze verhelderende Infographic) te klikken kom je uit bij de betreffende infographic met de social media richtlijnen.

    Overigens staan bij de rubriek Mediscan op deze site diverse artikelen over social media beleid.