De vraag die de organisatie verandert

0

Veelal ligt de focus op antwoorden, terwijl juist het stellen van de juiste vraag veel meer impact heeft.

Auteur Polly LaBarre kreeg ooit eens toegevoegd: "A good question beats a good answer." En dat idee heeft haar nooit meer losgelaten. Veel mensen zijn gericht op oplossingen. Dat leer je dan ook op school. Daar is alles gericht op het geven van het juiste antwoord. In de functiebeschrijving van een leider staat min of meer dat dit een persoon moet zijn die "alle antwoorden heeft".

LaBarre vindt het verfrissend om tijd door te brengen met managers die leiden door vragen te stellen.

Waarom is het stellen van vragen beter dan het geven van antwoorden? Drie redenen:

  1. Vragen zijn een krachtig antigif tegen overmoed.
    Door vragen te stellen stel je je kwetsbaar op. Een open, nieuwsgierige leider krijgt door vragen te stellen meer opties om in een snel veranderende omgeving de juiste beslissingen te nemen. LaBarre geeft het voorbeeld van een CEO die zich regelmatig afvraagt wat de zin is van bepaalde procedures, zijn eigen functioneren en of zijn kinderen wel zouden willen werken voor zijn bedrijf. Deze CEO is ervan overtuigd dat hoe verstorender het antwoord, hoe groter de kans dat zijn bedrijf de toekomst vormgeeft in plaats van erdoor verzwolgen te worden.
  2. De beste vragen zijn de grondslag van alle verandering en creativiteit.
    De klassieke vragen – Waarom? Waarom niet? Wat als? – creëren juist meer mogelijkheden. Medewerkers komen erdoor in een modus die nodig is om met nieuwe oplossingen te komen.

    LaBarre haalt het voorbeeld van IBM aan dat zich afvroeg – in de tijd dat ieder talent een eigen bedrijf begon in Silicon Valley – waarom de beste technici en managers zouden willen komen werken voor IBM? Talenten willen werken aan spannende projecten met veel impact, in een klein team, in een dynamische omgeving. Dus creëerde IBM precies dat en lanceerde IBM het programma Extreme Blue.

  3. De juiste vragen stellen zorgt voor medewerking.
    Als groep een vraag stellen en verkennen zorgt voor solidariteit, betrokkenheid en vooruitgang.
    Vragen zorgen voor conversaties en die gesprekken zorgen voor een gezamenlijke visie op de toekomst. Hoe zorg je er bijvoorbeeld als snel groeiende onderneming voor dat je (unieke) cultuur intact blijft?

Uiteraard is er niet zoiets als de enige echte juiste vraag. Maar één vraag komt volgens LaBarre wel in de buurt: Voor welke ideeën vechten we? Waar staan we voor (en waar zijn we tegen)? Waarom doet het ertoe wat wij doen? De antwoorden op deze vragen zorgen voor een organisatie waarin zingeving, inspiratie en passie zorgen voor uitzonderlijke prestaties.

Dit artikel, met meerdere voorbeelden ter illustratie, is te vinden op het blog van Harvard Business Review.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.