Contentmarketing om de juiste medewerkers aan te trekken

1

John Hall en Kelsey Meyer zijn ervan overtuigd dat de meeste werkgevers een grote hekel hebben aan het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Ze hebben echter een oplossing gevonden om de pijn te verzachten: het gebruik van contentmarketing om de juiste medewerkers aan te trekken.

Ze hebben tientallen uitgebreide artikelen geschreven over de cultuur van hun bedrijf Influence & Co., over kernwaarden en over hoe een organisatie en een team zouden moeten functioneren. Toen ze vervolgens een aantal van deze artikelen verwerkten in vacatureteksten zagen ze een grote verbetering van de kwaliteit van sollicitanten.

Hall en Meyer geven een verklaring waarom contentmarketing zo effectief is voor het werven van nieuwe medewerkers en geven een aantal tips.

Waarom het werkt
Drie redenen waarom content marketing werkt:

  1. Mensen die zich niet herkennen in de kernwaarden of cultuur selecteren zichzelf uit.

    In de artikelen werd bijvoorbeeld uitvoerig stilgestaan bij flexibel werken en het ontbreken van traditionele vakantiedagenregelingen. Als een potentiële medewerker zich niet kan vinden in de culturele waarden dan zal deze niet solliciteren.

  2. Mensen deelden de artikelen met vrienden en kennissen.

    Mensen willen content delen die hen ‘cool’ maakt. Als je als organisatie schrijft over ongebruikelijke zaken op de werkvloer willen medewerkers en hun vrienden deze artikelen delen. Vacatureteksten worden over het algemeen nauwelijks gedeeld. Maar toen ze bij Influence & Co artikelen gingen toevoegen aan vacatureteksten steeg het bezoek aan de werkenbij-pagina met 200%.

  3. Sollicitanten bereidden zich beter voor, waardoor betere gesprekken gevoerd konden worden.

    Voordat potentiële medewerkers solliciteerden lazen ze al enkele artikelen. Dit zette hen vaak aan om nog meer artikelen te lezen voordat ze solliciteerden. Als ze uiteindelijk op gesprek komen weten ze al heel veel over de organisatie, de medewerkers en de waarden en normen. Daardoor konden kwalitatief betere selectiegesprekken gevoerd worden. De basis was al bekend, zodat sollicitanten geen oppervlakkige vragen stelden. Het gesprek kon veel meer gaan over de mening van sollicitanten over werkwijzen en gebruiken

Tips

Drie zaken die essentieel zijn voor goede contentmaketing:

  1. Verwoord je gedachten in publicaties die je ideale medewerker leest.

    Als je ondernemende sollicitanten wilt, publiceer de artikelen dan op websites die over ondernemerschap gaan. Wil je marketeers, richt je dan op marketingwebsites of -publicaties. Medium en boodschap versterken elkaar zo. Je organisatie bouwt daarmee autoriteit op en dat geeft een voorsprong op arbeidsmarktconcurrenten.

  2. Schrijf over unieke zaken.

    Verwerk geen functiebeschrijving in het artikel. Vertel in plaats daarvan een verhaal over hoe jouw waarden weerspiegeld worden in de organisatiecultuur en voeg daaraan een beschrijving toe van het type medewerkers waarmee je met plezier samenwerkt. Schrijf niet over gebaande paden, maar hetgeen de organisatie uniek maakt. Vertel waar het onderscheid zit ten opzichte van andere organisaties, zodat potentiële sollicitanten kunnen bepalen of ze bij de cultuur passen.

  3. Deel de artikelen met je netwerk.

    Moedig medewerkers aan om artikelen over de organisatiecultuur te delen via sociale media. Uiteraard kun je ook aan bijvoorbeeld leveranciers of partners vragen om content te delen.

Deze contentmarketing-strategie voor het werven van betere medewerkers wordt beschreven op de site van forbes.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

Reageer