Conflict? Zo laat je medewerkers waardig verliezen

0

Bij haast alle conflicten is er een verliezer. Omdat conflicten niet altijd te vermijden zijn, is de vraag: hoe zorg je dat verliezers gewoon mee blijven doen in plaats van dat ze gaan frustreren en saboteren? De Harvard Business Review schrijft er een mooi stuk over.

Ooit volgde ik een opleiding tot mediator. Hoewel de leraren goed waren, leerde ik mijn belangrijkste les in een oefengroepje. Wanneer mensen zich diep hebben ingegraven in een standpunt, willen ze maar onder één voorwaarde op dat standpunt terugkomen: het móet zonder gezichtsverlies. Mensen willen best een inhoudelijke draai maken, als ze maar met opgeheven hoofd en waardigheid kunnen doorlopen.
Houd deze gedachte even vast, terwijl ik eerst de achtergrond van het HBR-artikel uitleg.

Donald Trump

In Amerikaanse bedrijven wordt 9 november 2016 een spannende dag. De dag ná de verkiezingen. De kans is groot dat Clinton wint, maar wat gebeurt er met de 40 procent (!!!) die gestemd heeft voor Donald Trump? Je zou denken dat dat niet anders hoeft te gaan dan andere jaren, immers: elke vier jaar is er een verliezer.
Maar nu liggen de kaarten anders. Bij vorige verkiezingen ging het (grotendeels) over de inhoud. Nu heeft een van de twee kandidaten wel heel opzichtig geleund op een vernietigende emotie: haat. Haat naar zoveel subgroepen, dat Amerika hier en daar in tweeën lijkt te splitsen.
En toch moet men verder met elkaar. De mensen die stonden te schreeuwen tegen Mexicanen, én diezelfde Mexicanen. De mensen die joelden om ‘Grab them by the pussy’ én vrouwen. Ze moeten verder, in dezelfde arbeidsorganisaties.

7 tips

De vraag is: hoe laten we mensen weer de ommekeer maken? Hoe laten we ze hun ingegraven positie verlaten? De Harvard Business Review komt met zeven tips. En hoewel wij in Nederland geen verkiezingen hebben, kunnen wij er ook iets van leren, omdat wij natuurlijk ook conflicten hebben. De kern van het verhaal: geef mensen de mogelijkheid om zich waardig en veilig om te keren naar een andere richting.

  1. Laat mensen zichzelf nooit verdedigen. Het is verleidelijk om het debat met tegenstanders aan te gaan. Maar wanneer je ze vertelt dat ze ernaast zitten of zelfs dat ze een immoreel standpunt hebben, graven ze zich alleen maar verder in. Bovendien hebben ze maar één kleine zwakte in jouw argumentatie nodig om daarmee volledig aan de haal te gaan. Het gevolg: de posities zijn alleen maar versterkt.
  2. Geef mensen informatie. En wat tijd. Veel effectiever dan de discussie aangaan is informatie (een artikel bijvoorbeeld) geven, vergezeld van een zinnetje als ‘Kijk eens wat interessant’. Als ze niet voelen dat ze het met je eens moeten zijn, is de kans groter dat ze de beweging maken. Overigens kost die beweging wat tijd, verwacht niet dat het morgen al gebeurd is.
  3. Ga er nooit nét zo hard in. Michelle Obama zei: ‘When they go low, we go high’. Zorg ervoor dat je je eigen geloofwaardigheid behoudt door niet nét zulke rare en irrationele argumenten als de tegenstander te gebruiken. Als je vuur met vuur bestrijdt, dan verlies je je integriteit. Mensen zullen je nooit bedanken voor je objectiviteit tijdens de discussie, maar wel erna. Achter gesloten deuren wel te verstaan, toevallig ook de plaats waar de verandering plaatsvindt trouwens.
  4. Er zijn meer opties. Vaak denken we te moeten kiezen uit twee opties. Wel of niet ontslaan. Clinton of Trump. Enzovoort. Maar bijna altijd zijn er meer opties. In het laatste geval: niet stemmen of een onafhankelijke kandidaat. Als mensen hun eigen voorkeur moeten opgeven, verleid ze dan nooit om jouw voorkeur aan te nemen. Misschien komen ze daar zelf op uit, misschien bedenken ze iets anders.
  5. Vermijd gezichtsverlies. De vraag die we te vaak vergeten te stellen is: hebben we voor mensen een veilige omgeving gecreëerd om van mening te veranderen? Je mening veranderen is al een groot ding, maar het laatste wat je dan wilt is dom of naïef lijken. Zorg ervoor dat mensen zich met waardigheid kunnen omdraaien.
  6. Accepteer hun draai-reden. Om de draai voor de buitenwereld he-le-maal te kunnen maken, is vaak een excuus nodig. Dat kan klinken als: ‘Zijn laatste debatoptreden liet me zien dat hij nu nog niet klaar is voor het hoogste ambt.’ Hoewel het soms wat flauwe excuses zijn, dien je ze altijd te respecteren. Dit is het stapje dat ze nodig hebben voor de buitenwereld.
  7. Verwelkom ze. Als mensen de draai maken, neem ze dan volledig in je groep op. Behandel ze niet opnieuw als buitenstaanders noch straf ze voor hun eerdere mening. Als mensen het idee hebben dat ze veroordeeld worden voor hun draai, zullen ze die nooit maken. Geef ze een warm bad, in plaats van ze uit te maken voor draaikont of tegen ze te zeggen ‘told you so’.

Bron: Harvard Business Review

  • Conflicten voorkomen als HR-afdeling? Lees hier hoe je dat doet>>

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer