Candidate experience verbeteren? Werk aan je sollicitantenervaring

0

Textkernel, een bedrijf dat recruitmenttechnologie levert, heeft onderzoek gedaan naar de candidate experience in 5 Europese landen, waaronder Nederland. Voor dit onderzoek werd een brede definitie van candidate experience gebruikt. Het slaat op het gehele recruitmentproces. Vanaf het benaderen van potentiële sollicitanten en het afhandelen van sollicitaties tot het aannemen van een geschikte kandidaat.

De resultaten uit dit onderzoek worden beschreven in de whitepaper A European Perspective on Candidate Experience.

Sollicitantenervaring

Om diverse redenen moet de sollicitantenervaring goed zijn.

Zo versterken positieve ervaringen van sollicitanten het employer brand, waardoor ook in de toekomst makkelijker goede kandidaten aangetrokken kunnen worden. Bovendien kan de kandidaat die vandaag afgewezen wordt, morgen wel eens de ideale kandidaat voor een andere vacature zijn.

En dan is een sollicitant, zeker bij bedrijven die goederen of diensten verkopen aan consumenten, ook nog eens een potentiële klant. Een ontevreden sollicitant kan een ontevreden klant worden. In het whitepaper wordt een onderzoek van CareerBuilder aangehaald om dit te kwantificeren:

  • 82% van de werkgevers verwacht dat een slechte ervaring van sollicitanten geen effect op het bedrijf heeft, echter:
  • 58% van de kandidaten is minder genegen iets te kopen van een organisatie waarvan zij geen reactie heeft gekregen op de sollicitatie
  • 69% zal waarschijnlijk geen producten of diensten meer afnemen na een negatieve ervaring tijdens een interview
  • 65% koopt niets meer van het bedrijf als na een interview geen reactie meer wordt ontvangen
  • Tweederde van de sollicitanten gaat juist (meer) kopen of afnemen na een positieve sollicitantenervaring

De candidate experience in Nederland

Een derde van de Nederlandse werkgevers denkt dat zij haar recruitmentproces goed op orde heeft. Daarentegen is 16% ronduit negatief over de sollicitantenervaring die zij biedt. Vooral het pre-sollicitatieproces (benaderen potentiële kandidaten) wordt negatief beoordeeld. Nederlandse werkgevers zijn wel positief over de ervaring die zij bieden tijdens het sollicitatie-proces.

Ruim 80% van de werkgevers realiseert zich dat zij meer moet investeren in een positieve candidate experience.

Mobiel

Snel kunnen solliciteren draagt bij aan een positieve sollicitantenervaring. Kandidaten die mobiel kunnen reageren op een vacature zijn minder tijd kwijt aan solliciteren en haken minder vaak af tijdens het sollicitatieproces. Bijna de helft van de Nederlandse werkgevers biedt sollicitanten de mogelijkheid om mobiel te solliciteren en 60% heeft haar werkenbij-site geoptimaliseerd voor mobiel bezoek. In Duitsland is dit 71%, in Frankrijk 34%.

Afwijzing

Een gepersonaliseerde afwijzing draagt bij aan een positieve candidate experience. Toch wijst 27% van de werkgevers sollicitanten af met een geautomatiseerde ‘do-not-reply’ e-mail. Zo’n 10% van de organisaties laat helemaal niets (meer) van zich horen.

Een kwart van de Nederlandse werkgevers vraagt feedback over haar sollicitatieproces. In vergelijking met Frankrijk (11%) is dit percentage hoog. Echter, in Engeland vraagt 52% de werkgevers feedback.

Bron: Textkernel

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer