Brandjacking. Wat betekent dat voor HR?

0

Een positief, uitnodigend employer brand is erg waardevol en moet koste wat het kost beschermd worden.

Ieder raakpunt met potentiële medewerkers, zoals advertenties, websites, vacaturebanken, sociale media contacten, kantoorruimtes en trainingen, bieden de mogelijkheid om een positieve indruk achter te laten teneinde de beste medewerkers aan te trekken.

Een relevant fenomeen op dit gebied dat de laatste tijd de kop opsteekt is brandjacking. Brandjacking is het kapen van een merk. Brandjacking gaat veel verder dan tweets en blogposts van teleurgestelde sollicitanten of ex-medewerkers. De afgelopen week werd de Google Plus pagina van de Bank of America gekaapt. Google Plus is een nieuw sociaal netwerk dat binnen enkele maanden meer dan 50 miljoen leden aan zich heeft weten te binden en zo een relevant podium biedt voor organisaties. Sinds kort kunnen organisaties een eigen (bedrijfs-)pagina aanmaken voor bijvoorbeeld marketing- of recruitmentdoeleinden.

De Google Plus pagina van de Bank of America werd aangemaakt door iemand die niet verbonden was aan deze bank. Deze persoon zette de bank in een kwaad daglicht door op deze pagina bewerkte foto’s en valse berichten te plaatsen. Zo werd vermeld dat de rekeningen van Occupy-demonstranten zouden worden gesloten en dat de rente op hypotheken omhoog zou gaan. Deze pagina was een hele week zichtbaar en heeft natuurlijk impact op het imago van deze bank.

Nu sociale media een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij het verhogen van betrokkenheid en bij het werven van personeel is het volgens Mike Tedesco belangrijk om lessen te trekken uit bovenstaand voorbeeld. Zorg ervoor dat iemand in de gaten houdt wat er allemaal gezegd en gemeld wordt in relatie tot de eigen organisatie op sociale media. Beter nog, hou dat zelf in de gaten. Dat hoeft helemaal geen dagvullende taak te zijn. Gebruik gewoon bestaande technologie in je eigen voordeel.

Creëer bijvoorbeeld een Google Alert om dagelijks een email te ontvangen over wat er op het web over jouw organisatie is gezegd. Ga naar http://www.google.nl en klik linksboven op ‘meer’. Vervolgens op ‘Nog meer’. Je ziet dan een pagina met ‘Nog meer Google producten’. Klik op deze pagina op ‘Alerts’ (of ‘Meldingen’). Je kunt vervolgens bijvoorbeeld je eigen organisatienaam ingeven. Je vult daarna nog een emailadres in waarnaar de melding verstuurd moet worden en je blijft voortaan op de hoogte van wat over jouw organisatie online allemaal gemeld wordt. Indien je dat onwelgevallig is kun je gepaste actie ondernemen, zodat sollicitanten niet of minder snel, blootgesteld worden aan de activiteiten van brandjackers.

Deze blogbijdrage, inclusief praktische tip, is te vinden op het blog van Alstin.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.