‘Bij de tijd blijven is continu proces’

0

Is het slim om in tijden van crisis te investeren in het
opleiden van accountants en financials? Robbert Bouman van JAN©
Accountants & Belastingadviseurs vindt van wel. De branche verandert razendsnel. Het is dus zaak om als eerste in te spelen op die veranderingen.

 

Investeren in kennis en kwaliteit is een continu proces, zegt Robbert Bouman. ‘ Accountants moeten telkens aan hogere eisen voldoen om uit te blinken. JAN© Accountants werkt voor kleine en middelgrote ondernemers, variërend van eenmanszaken tot bedrijven met honderd medewerkers en meer. Een groot deel daarvan heeft geen accountant binnen het bedrijf. Deze ondernemers halen hun financiële expertise dus van buiten. Dat is reden voor de partners van JAN© om veel tijd en geld te investeren in het opdoen van kennis.’

Financiële sparringpartner

‘ We fungeren steeds meer als financiële sparringpartner. Ondernemers hebben zelf geen tijd of geduld voor de financiën, ze zijn druk met het efficiënt runnen van het bedrijf en letten vooral op de kosten.’ De branche verandert razendsnel, constateert Bouman. ‘ Accountants en administratiebureaus zijn er in alle soorten en maten. Net als in andere branches zijn er pioniers, voorlopers, middenmoters en achterblijvers. De grootste ontwikkelingen vinden momenteel online plaats, waardoor accountants steeds efficiënter kunnen gaan werken. Tegelijkertijd zijn veel partijen in beweging. Er ontstaan fusies tussen kantoren die op een bepaald gebied expertise tekort komen. Of kleine kantoren sluiten zich aan bij een grotere organisatie.’

Uurtje-factuurtje

Bij JAN© staan ze uiteraard ook niet stil. De organisatie zal zich in de toekomst meer gaan ontwikkelen als een reisgenoot van de ondernemer, waarbij ze niet meer alleen financieel, maar ook bedrijfskundig advies geven. Ook ontwikkelt JAN© starterspakketten, waarmee ondernemers in de beginfase van het bedrijf minder onkosten kwijt zijn aan financieel advies. De tijden van uurtje-factuurtje zijn voorbij. In plaats daarvan kunnen ondernemers diensten afnemen in de vorm van abonnementen.

Ondernemers steeds veeleisender

Juist in deze tijd zullen ondernemers kijken waar ze zelf goed in zijn, zegt Bouman. ‘ Welke kennis hebben ze in huis, waar hebben ze behoefte aan? Zo ontdekken ze waar de gaten zitten en verzinnen ze een plan om dat gat af te dekken.’ Veel ondernemers zijn heel loyaal, maar door de crisis zijn ondernemers steeds veeleisender geworden. Bouman: ‘ Ook al bestaat er een jarenlange relatie tussen ondernemer en boekhouder, het is zaak kritisch te blijven opletten met wie je samenwerkt.’

Opleiden is noodzaak

De nood is hoog. Wie nu pas begint te investeren in het opleiden van accountants is eigenlijk te laat, vindt Bouman. Volgens hem is het volgen van opleidingen binnen de branche een continu proces, juist omdat de wereld van ondernemen blijft veranderen. Een voorbeeld: ‘ Het MKB leunt voor een substantieel deel op externe financieringen. Banken worden steeds kritischer. Bij een herfinanciering stellen ze hogere eisen aan ondernemers. Ze hebben daarom iemand nodig die goed begrijpt hoe zo’ n bank te werk gaat, of met andere woorden: iemand die ze ontzorgt en vooruithelpt.’

Meedenken

Tot slot heeft Bouman nog een opdracht voor de branche: ‘ Wees niet laf, maar heb lef. Laat zien wat je waard bent. Kom uit je stoel en bel de ondernemer voordat hij jou belt. Hij heeft het moeilijk. Praat met je klanten en denk met ze mee. Zorg ervoor dat je bij de tijd blijft, want sommige ondernemers gaat het nu al niet snel genoeg. Wie inspeelt op de veranderingen binnen de branche, die wint.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.