Beter leiderschap door minder doen

0

Met kinderen doen we het wél goed. Naarmate ze groter worden, laten we ze steeds meer zelf doen. Het heeft twee grote voordelen wanneer ze steeds zelfstandiger worden: enerzijds scheelt het ons een hoop werk, en anderzijds gaan ze na 18 jaar gelukkig ook weer het huis uit.

De vraag is… waarom doen we dat op ons werk niet? Waarom hebben leiders de neiging om medewerkers allerlei dingen uit handen te nemen. Hieronder volgt een pleidooi voor empowerment!

Empowerment

Uit onderzoek blijkt dat organisaties die hun medewerkers empoweren (sorry voor het gebrek aan een mooie Nederlandse vertaling), succesvoller zijn dan andere organisaties.

Ook grote leiders beamen het. Bill Gates van Microsoft zegt: ‘As we look into the next century, leaders will be those who empower others.’ En hoewel alle leiders hierop ja knikken, blijft het toch moeilijk om de controle echt los te laten.

Aangeleerde hulpeloosheid

Veel leiders groeien naar de top omdat ze dingen voor elkaar weten te krijgen. En dan ben je aan de top, en dan heb je medewerkers onder je, en dan heb je nog steeds die wil om dingen voor elkaar te krijgen. Hoe verleidelijk is het dan niet om ook andermans taken maar ‘voor elkaar te krijgen’?

Heel goed bedoeld, en misschien ook wel effectief op de korte termijn, maar uiteindelijk breng je je medewerkers alleen maar aangeleerde hulpeloosheid.

Vijf tips

Daarom vijf tips om mensen meer in hun kracht te zetten (excuses voor het cliché). Het is eenvoudig, maar niet makkelijk om te doen. En óók geldt: hoe minder je doet, hoe meer je voor elkaar krijgt!

  1. Zorg voor heldere verwachtingen. Vertel mensen duidelijk wat er in eindtermen van ze verwacht wordt. Zorg dat iedereen op de hoogte is van de missie, visie en doelen. Vertel mensen ook welke bevoegdheden ze hebben om de taak uit te voeren. Als dit allemaal gedaan is… vertrouwen en loslaten!
  2. Luister. Als je bij je mensen informeert hoe de dingen ervoor staan, stel dan veel vragen en wees bereid om naar de antwoorden te luisteren. Écht te luisteren. Geef medewerkers genoeg regie over het gesprek zodat jíj weet wat zíj nodig hebben. En soms: zodat zíj weten wat ze zelf nodig hebben.
    Stephen Covey zegt: ‘Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply.’ Als je in je hoofd al bezig bent met de oplossing, dan kom je niet tot de kern van het probleem. En nog erger: je ontneemt iemands mogelijkheid om het zelf op te lossen.
  3. Luister nog ietsje beter. Zelfs als je exáct weet hoe de vork in de steel zit, blijf dan nog steeds luisteren met je handen op de rug. Met andere woorden: help níet! Want wanneer je mensen helpt, creeër je namelijk direct slachtoffers, helpers en aanklagers. En hoe leuk het misschien ook lijkt om even de redder te zijn, in de praktijk is het zelden de meest effectieve route. Vraag in plaats daarvan: ‘Hoe kan ik je helpen?’, en zorg ervoor dat je alleen doet wat ze zelf niet kunnen.
  4. Heb vertrouwen. Als je het juiste team hebt samengesteld, en je hebt ze precies goed geïnstrueerd, vertrouw ze dan. Alleen hierdoor kunnen ze de beste versie van zichzelf worden. De enige uitzondering hierop is wanneer mensen regels overtreden of anderszins over de schreef gaan.
  5. Ga uit de weg. In feite hoef je namelijk niet eens wat te doen. Er is geen magische code ofzo om mensen in hun kracht te zetten. Die kracht is er al en wil er dolgraag uitkomen, als er maar niks in de weg staat. Geef ze de juiste instrumenten en wat vertrouwen, en zie hoe ze vanzelf groeien.

Mensen empoweren betekent dat je ze laat doen waarvoor je ze hebt aangenomen. Zorg voor de juiste mensen, communiceer helder, en laat ze lekker los!

Bron: INC

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.