Alledaagse woorden waarvan je collega s schrikken

0

Vier vaak gebruikte woorden doen de alarmbellen bij medewerkers rinkelen. Het gebruik van deze woorden zou zorgen voor weerstand en onrust, zegt Sara McCord in een betoog.

Vermijd de volgende 4 woorden:

1. Behalve

De zinsnede ‘Het ziet er goed uit, behalve….’ zorgt voor koude rillingen. Het woord behalve suggereert dat je er heel dicht bij bent, maar dat het onmogelijk gaat lukken. Mensen die dit woord horen bereiden zich onmiddellijk voor op het ergste. Vermijd dus het woord behalve. Zeg in plaats van ‘Het rapport ziet er goed uit, behalve de punten 3 en 5’, ‘Het rapport zou aan kracht winnen als de punten 3 en 5 scherper geformuleerd worden, maar verder ziet het er prima uit!’

2. Probleem

Soms heb je direct hulp nodig, bijvoorbeeld bij een medisch noodgeval. Maar er is een duidelijk verschil tussen een probleem en omgaan met een vervelende collega of een naderende deadline.

Het woord probleem hoeft niet helemaal verbannen te worden van de werkvloer, maar als je constant bij je team aankomt met “problemen”, boet je in aan autoriteit.

Gebruik het woord probleem voor situaties waarbij je echt direct hulp nodig hebt. In andere gevallen praat je gewoon over waar je mee bezig bent, welke obstakels je daarbij tegenkomt en dat je wel wat feedback of ideeën kunt gebruiken.

3. Urgent

Een e-mail waar urgent boven staat is een dooddoener. Als het echt dringend is, ga dan langs of pak de telefoon.

Net als bij probleem is het woord urgent aan inflatie onderhevig. Als je regelmatig mails stuurt met ‘urgent’, nemen collega’s je niet meer serieus. Dat wil je niet als je echt eens urgent hulp nodig hebt.

Vervang in e-mails het woord ‘urgent’ voor ‘vandaag’, dat is effectiever voor het verkrijgen van de respons die je verlangt.

4. Wacht

Wacht is een commando. Als je dat hoort bij bijvoorbeeld het verzenden van een e-mail schrik je en denk je dat je iets fout doet. ‘Wacht’ is supereffectief als je wilt dat iemand met aandacht naar je luistert. Maar ‘wacht’ in de zin van ‘verrassend’ of ‘vertel me meer’ kun je beter alleen gebruiken in het bijzijn van goed ingevoerde collega’s.

Als je aandacht van collega’s wilt, maar het is niet dringend, probeer dan ‘heb je een momentje’ of ‘stoor ik?’.

Wil je overkomen als een evenwichtige persoonlijkheid die oplossingen biedt in plaats van problemen zoekt, vermijd dan deze 4 woorden, zo besluit Sara McCord in haar betoog.

Bron: Mashable

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.