Alle medewerkers laten bijdragen aan vervulling organisatiedoelen

0

Het is belangrijk dat medewerkers bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de organisatie. In het Engels wordt dit workforce alignment genoemd.

Workforce alignment is het ervoor zorgen dat alle medewerkers werken aan het vervullen van de doelstellingen van de organisatie. Het ultieme doel is dat alles wat een medewerker doet bijdraagt aan het behalen van de langetermijndoelstellingen van de organisatie.

Volgens Melany Gallant doen echter weinig organisaties dat goed. In de perfecte organisatie is iedereen productief en weten medewerkers precies wat ze moeten doen om bij te dragen aan het succes van de organisatie.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 17% van de HR-managers ervan overtuigd is dat medewerkers ‘aligned’ zijn.

Persoonsgericht versus organisatiegericht
Om alignment te bereiken worden door werkgevers twee benaderingen toegepast: de persoon centraal of de organisatie centraal.

Bij organisaties waar de persoon centraal staat worden de doelstellingen bepaald door de directeur. Top down worden vervolgens subdoelstellingen bepaald die afgeleid zijn van de door de CEO bepaalde doelstellingen. Deze doelstellingen druppelen door de organisatie heen, totdat iedere medewerker zijn of haar doelstellingen kan bepalen, die weer afgeleid worden van de doelstellingen van hun manager.

Dit betekent dat veranderingen – op welk niveau ook – gevolgen hebben voor doelstellingen. Deze moeten dan steeds aangepast worden door iedereen en dit is natuurlijk complex en  tijdrovend. Daar komt bovenop dat iedere medewerker alleen ziet wat zijn of haar inspanningen bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen van hun manager in plaats van de doelstellingen van de organisatie.

Organisatie-gerichte alignment
Organisatie gerichte alignment werk als volgt:

  • Eerst worden doelstellingen voor de organisatie bepaald.
  • Doelstellingen worden dan opgeknipt volgens de organisatorische hiërarchie, tot op drie tot vier niveaus.
  • De doelstellingen van medewerkers worden vervolgens gelinkt aan deze organisatiedoelstellingen.

Wat is het verschil?
Organisatiedoelstellingen vloeien als een waterval door de organisatie en vormen de basis voor de doelstellingen van afdelingen, managers en medewerkers. Met deze benadering ziet een medewerker wat zijn of haar bijdrage is aan het grotere geheel. Dit levert meer gemotiveerde medewerkers op.
 
Bovendien kan veel sneller op veranderingen worden gereageerd. De organisatie is flexibeler ingericht. De organisatie kan er zeker van zijn dat:

  • Medewerkers op alle niveaus precies weten wat er van hen verwacht wordt en waarom.
  • Vooruitgang goed kan worden gemeten.
  • Dat alle medewerkers weten waarom de organisatie bestaat en wat zij iedere dag moeten doen om bij te dragen aan hun eigen succes en dat van de organisatie.
  • Dat directie, management en HR de zekerheid hebben dat medewerkers de juiste dingen doen. Dingen die in lijn zijn met de strategie en doelstellingen van de organisatie.

Door gebruik te maken van deze benadering van alignment zien medewerkers hoe hun doelstellingen gelinkt zijn aan de doelstellingen van het team, de afdeling en de organisatie. Ze kunnen als het ware helemaal naar de top van de organisatie kijken.

Dat geldt andersom ook managers. Zij kunnen snel zien wie waar mee bezig is en of dat bijdraagt aan de overall doelstellingen.  

Dit alles zorgt ervoor dat medewerkers zich (meer) betrokken voelen bij het succes van de organisatie.

Lees het artikel Get Your Ducks in a Row – Workforce Alignment that Works voor meer toelichting

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.