Aanmoediging maakt werknemer niet creatiever

0

Om de creativiteit van personeel ten volle te benutten, moet hoge werkdruk vermeden worden en het juiste klimaat geschapen worden. Aanmoedigen heeft weinig zin.

Dit blijkt uit een kleinschalig onderzoek van masterstudent Ben Chini en prof.dr. Marjolein Caniëls van de Open Universiteit. Opmerkelijk is dat het creatief potentieel niet wordt geprikkeld door aanmoediging. Organisationele hinderissen hebben evenmin grote invloed.

Klimaat en steun
Het gaat er vooral om dat managers een klimaat creëren waarin creativiteit en innovatief gedrag gewaardeerd en gesteund worden. Als dat het geval is, zijn werknemers eerder bereid tijd en moeite te steken in creatief gedrag en de kans op mislukking te accepteren.

Onderzoek
Het onderzoek met de titel ‘Developing Organizational Creativity’ werd uitgevoerd onder ruim 300 medewerkers van Vodafone Nederland, waar Chini werkzaam is binnen de technologieafdeling.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.