5 tips voor kritiek op een positieve wijze

0

Zelfs goedbedoelde kritiek is niet altijd prettig om te krijgen. Mensen willen gelijk hebben, correct handelen en de juiste dingen doen. Als ze dat niet hebben of niet zijn, doet het pijn om de waarheid te horen, hoe aardig de kritiek ook wordt gebracht. Om het eigen functioneren te verbeteren is het krijgen van gefundeerde feedback belangrijk. Constructieve feedback, op sympathieke wijze gegeven, draagt bij aan het functioneren en verhoogt het zelfvertrouwen.

Kevin Daum geeft vijf tips voor het geven van opbouwende kritiek. Onder iedere tip staat daarnaast een opmerking voor de ontvanger van kritiek hoe om te gaan met kritiek en feedback.

1. Duidelijke doelstellingen

Vraag jezelf af wat de best mogelijke uitkomst is van een kritisch gesprek. Als je zonder voornemen kritiek spuit, bereik je niets anders dan rancune en wrok. Als bijvoorbeeld ontslag onvermijdelijk is stel dat dan niet uit en verspil geen energie.

Als je zelf het doelwit bent van kritiek vraag dan aan de critici wat ze hopen ermee te bereiken. In het beste geval krijg je inzicht in wat er echt speelt. In het ergste geval moet je de eer aan jezelf houden en gaan uitkijken naar een andere werkgever.



2. Neutrale omgeving


Hou bij het geven van kritiek rekening met de plaats en tijd. Geef geen kritiek waar (veel) anderen bij zijn. Dat is vernederend. Overweeg om een derde, neutrale persoon bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Neutraliseer de spanning met humor. Vertel over je eigen stomme fouten die je gemaakt hebt. Daarmee toon je je menselijke gezicht, een goede basis voor het adresseren van de tekortkomingen van de gesprekspartner.
Als je op de schopstoel zit en je voelt je onheus bejegend of beschaamd, uit dat dan. Vraag of het gesprek elders voortgezet kan worden of maak een afspraak voor een later tijdstip. Bereid je voor op de feedback. Luister, neem een open houding aan, zodat ook de criticus ontspant.


3. Gebruik minder woorden

De bekritiseerde heeft een ‘sterke innerlijke stem’ op het moment dat deze kritiek krijgt en voelt zich waarschijnlijk gekleineerd of bedreigd. Hou het daarom kort en to the point. Hoe meer je zegt hoe groter de kans dat je afdwaalt van de kernboodschap die daardoor moeilijk te herinneren is. Leg de kritiek schriftelijk vast en geef deze mee aan de bekritiseerde, zodat deze een duidelijke leidraad heeft om zich te verbeteren.
Laat als bekritiseerde de criticus zijn zegje doen. Ga niet in discussie. Daarmee kom je gesloten en defensief over. Neem de tijd om over de feedback na te denken. Kom daar later bij de criticus op terug. Je wordt serieuzer genomen als je reactie weldoordacht is.


4. Breng de kritiek in lijn met de doelstellingen van de bekritiseerde

Zomaar kritiek leveren is zinloos. Ken je gesprekspartner zodat je kunt uitleggen hoe jouw suggesties hem of haar kunnen helpen bij het bereiken van de gewenste doelstellingen. Als de uitkomst positief is zal de bekritiseerde meer openstaan voor suggesties, ongeacht wat deze van jou denkt. Geef uitzicht op vooruitgang en de kritiek wordt ter harte genomen.

Als jij de bekritiseerde bent, probeer dan objectief te luisteren naar hetgeen gezegd wordt. Als je weet wat je wilt bereiken kun je goede adviezen beter identificeren en filteren.


5. Moedig zelfkritiek aan

Beschrijf scenario’s vanuit een objectief standpunt in plaats van het debiteren van een lange lijst van kritiekpunten. Stel vragen zodat de bekritiseerde zelf conclusies kan trekken. Stel vragen zodanig dat de gesprekspartner vanuit managementperspectief begrijpt waarom ander gedrag (meer) gewenst is. Zorg ervoor dat het geen directe aanval is door te spreken in de “ik-vorm” en geef eigen ervaringen.
Iedereen zou zichzelf regelmatig moeten evalueren. Dan kun je anticiperen op mogelijke kritiekpunten. Als je een gesprek kunt starten met het opsommen van je eigen tekortkomingen en wat je daaraan gaat doen, ontneem je de criticus munitie. Sterker nog, je maakt waarschijnlijk zelfs indruk op de criticus. Dat is een echte win-win-situatie.

Dit artikel met vijf tips voor het op juiste wijze geven van kritiek is te vinden op de site Inc.com.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.