5 rollen om toe te voegen aan de recruitment-afdeling

0

Recruiters zouden wat meer op marketeers moeten lijken, zo is Holland Dombeck McCue van mening. Echter, een gemiddelde recruiter draagt al zoveel verschillende petten: sourcer, selecteur, accountmanager. Daar nog de rol van marketeer aan toevoegen lijkt wat teveel gevraagd.

Dombeck McCue ziet de vraag naar recruiters aantrekken. Zij pleit er voor om niet meer recruiters aan te nemen, maar marketingachtige functies aan de recruitment-afdeling toe te voegen.

Daarvoor pleiten de volgende feiten:

  • De recruitment- en marketing-afdeling spelen allebei een cruciale rol bij het verkondigen van de missie van de organisatie
  • Bij recruitment worden steeds meer marketingtactieken toegepast
  • Recruiters hebben het te druk om zich ook nog eens met marketing-activiteiten bezig te houden.

Het toevoegen van marketeers aan de recruitment-afdeling lijkt dus logisch. Dombeck McCue suggereert de volgende functies:
Recruitment Marketing/Employer Brand Manager: Deze persoon slaat een brug tussen de recruitment-afdeling en het consumentenmerk en moet ervoor zorgen dat het employer brand aansluit bij hetgeen andere afdelingen communiceren. Deze persoon moet goed inzicht hebben in de missie en doelstellingen van de organisatie zodat een personeelsplanning gemaakt kan worden en de juiste personen geworven kunnen worden voor het realiseren van de organisatiedoelstellingen.

Digitale Strateeg: Deze persoon is verantwoordelijk voor leadgeneratie. Hij moet inzicht hebben in de doelgroep en middels inzet van bijvoorbeeld zoekmachinemarketing, sociale media en online advertenties geschikte kandidaten bewegen om vacatures te bekijken, de werkenbijsite te bezoeken of zich in te schrijven voor de talentpool

Social Media Coördinator/Talent Community Manager: Dit is de beste vriend van de  twee eerder genoemde personen. Deze persoon coördineert alle social media-inspanningen rondom de acquisitie van talent. Hij maakt een content distributie-kalender, meet sentimenten en promoot het employer brand.

Ontwerper (afbeeldingen, infographics, video): Met behulp van content wordt het employer brand geladen en kan overgebracht worden hoe het is om te werken voor je organisatie. Deze persoon kan de visuele vertaling maken van merk naar kandidaat. Denk aan bijvoorbeeld social media banners, advertenties, recruitmentvideo’s en de vormgeving van e-mails. Door een creatief ontwerp kan de aandacht van een relevante doelgroep getrokken worden..

(Financieel) Analist: Deze analist onderzoekt, analyseert en rapporteert alle recruitmentactiviteiten, inclusief de marketinginspanningen. Deze persoon identificeert en adresseert de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot het werven van talent en geeft aan wat investeringen in recruitmentactiviteiten opleveren (ROI), zodat bijgestuurd kan worden.

Bron:Fistful of Talent

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer