4 tips voor betere werkpauzes

1

Iedereen beseft dat het noodzakelijk is om te pauzeren. Er is echter zeer weinig onderzoek gedaan naar hoe vaak je een pauze moet nemen en hoe lang deze idealiter zou moeten duren.

Om deze kennisleemte op te vullen onderzochten de assistent professoren Emily Hunter en Cindy Wu wat precies een goede werkpauze is. Ze volgden een week lang 95 werknemers en analyseerden 959 onderzoeken over pauzes. De resultaten van hun onderzoek zijn gepubliceerd in het Journal of Applied Psychology.

Hunter en Wu definiëren pauzes als volgt: “iedere tijdsperiode, formeel of informeel, gedurende de werkdag, waarin werkgerelateerde taken niet verplicht zijn of verwacht worden, inclusief (maar niet gelimiteerd tot) lunch- en koffiepauzes, privé-mailen en kletsen met collega’s.” Naar het toilet gaan wordt niet als pauze gezien.

Beste tijd voor een pauze is halverwege de ochtend
De onderzoekers zijn verrast dat niet de middag, maar de ochtend het ideale moment blijkt voor een pauze. Hunter: “Ochtendpauzes bleken van alle pauzes het meest effectief voor het herstellen van de energiebalans en mentale reserves.”

Energie, concentratie en motivatie zijn het hoogst in de ochtend. Als je wacht met pauzeren tot de lunch, heb je al veel ‘hersenbrandstof’ opgebrand. Na een korte ochtendpauze keer je fris en energiek terug naar je bureau en kun je de rest van de dag makkelijker aan. ’s Ochtends vul je energie makkelijker aan dan in de middag, als je al niet meer fris bent.

Pauzes zijn effectiever als medewerkers deze zelf kunnen bepalen
Gestructureerde of voorgeschreven pauzes, waarin medewerkers de regels of verwachtingen van anderen moeten volgen, zijn niet zo effectief als pauzes die door medewerkers zelf worden geïnitieerd. Je moet zelf het tijdstip en de invulling van de pauze kunnen kiezen. Gewoon iets doen waar je zin en plezier in hebt.

Meer pauzes leiden tot een betere gezondheid en meer werktevredenheid
Het onderzoek bevestigde de verwachting dat pauzes belangrijk zijn. De energiebalans wordt hersteld, evenals concentratie en motivatie. De symptomen van hoofdpijn, lage rugpijn en vermoeide ogen worden minder. Hunter daarover: “Medewerkers die regelmatig pauzeren zijn tevredener, socialer en minder vatbaar voor burn-out. Een belangrijke constatering voor werkgevers.”

Frequente, korte pauzes zijn ideaal
Naast een lunchpauze is het belangrijk regelmatig korte pauzes te nemen. Frequente, korte pauzes zijn het meest effectief voor het aanvullen van de mentale bronnen. Medewerkers die een vroege ochtendpauze nemen, pauzeren over het algemeen vaker.

Medewerkers worden dus productiever en gezonder als ze meer ruimte en vrijheid krijgen om te pauzeren.

Bron: Mental Floss

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Birgitte van de Water op

    Prima onderzoek met herkenbare uitkomsten. Jammer dat er niet bijgeleverd wordt op welke manier deze uitkomsten toegepast kunnen worden in de zorgsector. Dat vraagt veel creativiteit.

Reageer