Vooruitblik op Prinsjesdag 2017: fiscaal recht

0

Prinsjesdag komt er weer aan: traditioneel de dag waarop het kabinet de politieke plannen presenteert. Omdat er nog geen nieuw kabinet is, zijn die plannen dit jaar minder spectaculair. Toch blikken we op XpertHR Actueel samen met experts vooruit.  Wat staat er te gebeuren op HR-gebied? In deze aflevering: fiscaal recht.

Cor Overduin

Cor Overduin is fiscaal specialist en partner van Grant Thornton. Ook is hij auteur voor XpertHR.

Verwacht u spannende fiscale veranderingen?

‘Om eerlijk te zijn verwacht ik bitter weinig nieuws. Simpelweg omdat we ons in een vervelende tussenfase bevinden tussen het kabinet-Rutte II en een nieuw kabinet. Je kunt wat verwachten in de toeslagensfeer, maar dat is het vermelden eigenlijk niet waard. De hete aardappels worden doorgeschoven naar een nieuw kabinet.’

Over welke hete aardappels heeft u het dan?

‘Met name de WWZ en de Wet DBA. Misschien op Asscher en Wiebes na is iedereen het er wel over eens dat deze wetten niet bepaald successen zijn. En dat er echt wat mee moet gebeuren, omdat ze op dit moment een soepele werking van de arbeidsmarkt blokkeren. Neem de Wet DBA, daar heeft iedereen baat bij duidelijkheid, of dat nu iemand is die werk kan geven of die werk wil verrichten, om het maar even algemeen te stellen. De situatie nu is te vergelijken met de politie die zegt dat je 50 km/h mag rijden in de bebouwde kom, maar dat ze tot volgend jaar niet gaan handhaven. Het kan niet anders of daar komen ongelukken van.’

Hoe zou die duidelijkheid er kunnen komen?

‘Ik geef toe dat de Wet DBA, én die WWZ, moeilijke dossiers zijn. Maar een oplossing voor de Wet DBA zou kunnen zijn dat er duidelijke piketpalen worden geslagen die inzichtelijk maken wanneer je zelfstandige bent en wanneer niet. Zonder dat je daarmee alle mogelijke arbeidsverhoudingen wilt definiëren, want dat is ondoenlijk. Pin me niet op het voorbeeld vast, maar je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat iemand die als zelfstandige in het vorige jaar 15 of 20 duizend euro heeft verdiend, zich het jaar daarop weer als zelfstandige mag aanbieden. Stel dus duidelijke kwantitatieve criteria op. En als er echt niets beters te bedenken is, haal dan die VAR maar weer terug, ook al is dat misschien vloeken in de kerk.’

Stel dat u het zelf voor het zeggen zou hebben, wat zou u dan veranderen in het fiscaal beleid?

‘Dan zou ik onder andere de premiedifferentiatie bij de sectorindeling afschaffen. Of in elk geval sterk vereenvoudigen. In mei 2017 heeft minister Asscher een besluit genomen dat een loonkostenvoordeeltje voor sommige uitzendbureaus praktisch onmogelijk maakt. Nu gaat het me niet eens zozeer om dat besluit op zichzelf, maar meer om het feit dat de minister op deze manier over zijn demissionaire graf heen regeert. Bovendien creëert hij zo een ongelijk speelveld. Maar dit besluit legt vooral en eens te meer het fundament bloot van een quick win als je wilt vereenvoudigen: de maar liefst 69 sectoren die er zijn met elk hun eigen premie. 69 verschillende premies, hoe kom je erbij? Dat levert een enorme bureaucratie op. Ik zou er sterk voor zijn naar één of hooguit enkele premies te gaan. Dat sluit beter aan bij de arbeidsmarkt van vandaag waarin sectoroverschrijdende ‘employability’ steeds belangrijker is. Sectorindeling is echt zooo 1960…’

Meer lezen over prinsjesdag?

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer