Medewerkers die zich identificeren met de organisatie zijn goed voor financiële prestaties

0

Managers zijn veel tijd kwijt aan het nadenken over producten en prijzen. Over het karakter van de organisatie denken ze niet tot nauwelijks na. Heeft een organisatie überhaupt karakter?

Onderzoek bij Amerikaanse retailers toont echter aan dat het karakter van de organisatie geld kan opleveren – of kosten. Er is een verband aangetoond tussen de uitgaven van klanten en de identificatie van medewerkers met de eigen organisatie. Hoe meer identificatie, hoe hoger de uitgaven van klanten.

Het corporate karakter van een organisatie heeft weinig te maken met adverteren en marketing. Het zit veel dieper in de organisatie. Zoals bij ons eigen karakter zit het veel meer in de gedragingen dan in de woorden die we gebruiken. Een lange historie van indrukwekkende handelingen zorgt voor een stabiel karakter. Veel misstappen zorgt voor het tegenovergestelde.

Goede managers en talenten hebben tot op zekere hoogte een keuze waar ze willen werken. Zij kiezen over het algemeen voor organisaties waar zij zich mee kunnen identificeren. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft overlapt met dat van de organisatie. In het onderzoek werd deze identificatie getest.

Identificatie met een organisatie blijkt te correleren met de prestaties van medewerkers en heeft indirect invloed op de mening van klanten over de organisatie.

Natuurlijk heeft lang niet iedere medewerker een volledig beeld van de organisatie waarvoor hij of zij gaat werken. Bij het identificeren met de organisatie spelen managers een grote rol. Het blijkt dat het verhogen van de identificatie van managers met de organisatie van 1 op een zevenpuntsschaal zorgt voor een toename van de identificatie van medewerkers met 0,29. Als de identificatie van medewerkers met 1 punt omhoog gaat zorgt dit voor een toename van 0,25 bij de identificatie van klanten. Stijgt bij klanten de identificatie met 1 punt, dan geven zij op jaarbasis 71 dollar meer uit bij de betreffende retailer.

De onderzoekers trekken dan ook de conclusie dat het – in ieder geval in de retail – zeer zinvol is om je te richten op het verbeteren van de identificatie van managers en medewerkers.

Managers denken bij iedere beslissing aan de gevolgen voor en de reacties van stakeholders. De onderzoekers suggereren dat managers nog een stapje verder moeten gaan. Zij moeten inschatten wat een actie of beslissing voor gevolgen heeft voor het karakter van de organisatie. Wat onthult een actie over het karakter van de organisatie? Hoe meer karakter een organisatie toont, hoe meer managers zij aantrekt die zich identificeren met dat karakter, en dat heeft weer positieve effecten op medewerkers en klanten.

Het uitgebreide artikel kan nagelezen worden op het blog van Harvard Business Review.

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.