5 vragen over regelhulp premiekorting

0

Maandag heeft staatssecretaris Klijnsma (SZW) een digitale regelhulp gelanceerd voor werkgevers over premiekortingen en het lage-inkomensvoordeel. Wij beantwoorden 5 vragen over dit thema.

1. Voor wie kunnen werkgevers premiekorting aanvragen?

Er zijn drie groepen werknemers waar een werkgever premiekorting voor kan aanvragen. Allereerst kan de werkgever dit doen als hij een uitkeringsgerechtigde van 56 jaar of ouder in dienst neemt. Ook kan hij de premiekorting aanvragen wanneer hij een arbeidsgehandicapte of iemand uit het doelgroepregister van de banenafspraak, bijvoorbeeld mensen met een Wajonguitkering of een WSW-indicatie, in dienst neemt.

2. Waarvoor is de Regelhulp Premiekortingen en LIV?

Klijnsma: ‘Deze tool helpt werkgevers om in een paar minuten tijd antwoord te vinden op veel van hun vragen.’ Werkgevers kunnen in de regelhulp maximaal acht vragen beantwoorden. Daarna weet de werkgever of hij recht heeft op premiekorting of het lage-inkomensvoordeel, de hoogte van de premiekorting of het lage-inkomensvoordeel, de duur hiervan en hoe hij de premiekorting of LIV moet toepassen.

3. Wat is het lage-inkomensvoordeel?

Het lage-inkomensvoordeel treedt per 1 januari 2017 in werking. Het lage-inkomensvoordeel geldt voor werkgevers die werknemers in dienst hebben die een uurloon hebben tussen de 100 en 120 procent van het minimumloon.

4. Hoe vraagt de werkgever premiekorting aan?

Een werkgever moet de premiekorting zelf toepassen bij de loonaangifte.

5. Waar is de regelhulp te vinden?

De regelhulp is te vinden op de website regelhulpvoorbedrijven.nl/premiekortingen

Werkgevers kunnen de regelhulp ook raadplegen op het ondernemingsplein. De belastingdienst en UWV zullen in hun communicatie ook verwijzen naar de regelhulp.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.